Här är den hemliga svenska superelbilen utvecklad i Trollhättan som troligen aldrig kommer att byggas. Nevs Emily GT har en elmotor på varje hjul, superprestanda och räckvidd på 100 mil.
Auto Motor & Sport avslöjar Nevs hemliga elbil och har som enda tidning i världen fått provköra Nevs Emily GT. Bilen togs fram innan Nevs lades i malpåse för ett par månader sedan. Fotografen Magnus Fröderberg har tagit bilden på bilen här ovan. Enligt chefredaktören Alrik Söderlind är bilen otroligt imponerande, ”en svensk Porsche Taycan” Den ger ett produktionsfärdigt intryck, klarar 0-100 km/h på 3,2 sekunder och ska ha en räckvidd på 100 mil.
LÄS MER: Unika bilder – så utvecklades Nevs Emily GT i Trollhättan
Det superhemliga svenska elbilsprojektet togs fram på bara tio månader under 2019. Om bilen hade gått i produktion hade det varit en av världens mest avancerade elbilar med egenskaper som i vissa aspekter spöar Tesla och Porsche. Det hade kunnat bli världens första elbil i produktion med fyra hjulmotorer med helt unika köregenskaper. Men efter att lokalerna nu hyrts ut till Polestar, personalen varslats och verksamheten lagts på is kommer bilen sorgligt nog aldrig att tillverkas.
LÄS MER: Christian von Koenigsegg testade Nevs Emily GT: Väldigt, väldigt imponerad
– Vi har haft ett team som har gjort ett otroligt jobb med elbilsprojektet, på så kort tid. Utan hjärtat och det engagemang som vi har hade det varit omöjligt att utveckla en så fantastisk produkt på denna tidslinje. Jag önskar från djupet av mitt hjärta att Emily skulle ha en framtid. Det har paketerats så gott vi kan för att bli verklighet, säger Nina Selander till Auto Motor & Sport.
Elbilen har tagits fram av Nevs team i den gamla Saab-fabriken. Totalt arbetade 350 svenska ingenjörer och tekniker med elbilen. Nevs Emily GT bär klara släktdrag med Saab 9-5 NG och en del andra Saabbilar. Efter bara 10 månader hade teamet en körbar prototyp klar för visning och tester.
Bilen kördes i över 200 km/h på Volvos testbana i Hällered och sägs ha utmärkta vägenskaper. Bland ska den ha testkörts av Christian von Koenigsegg som sägs ha varit mycket entusiastisk. Vägenskaperna beskrivs i Auto Motor Sports testkörning som en ”carvingskida” och drivningen med en elmotor på varje hjul ger bilen helt unika egenskaper, och den rätar vid häftiga manövrar upp sig utan efterslängar.
Dessvärre hamnade fastighetsbolaget Evergrande som äger Nevs i akut ekonomisk kris under pandemin och det blev omöjligt att tillverka Nevs Emily GT. Idag ligger hela Nevs i malpåse och även om bilen innehåller superteknik så är det osannolikt att den kommer att gå i produktion. Förhoppningen är nu att tekniken ska kunna säljas eller leva vidare på något sätt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter