Saabs testanläggning i Trollhättan återuppstår. Företaget Recas väcker nytt liv i vindtunnlar och mätlabb där legendariska bilmodeller utvecklats.
– Med labbet i vårt utbud kan vi erbjuda kompetens från blankt papper till provning av färdig produkt, säger Micael Lawson, som själv inledde sin ingenjörsbana på Saab för 25 år sedan.
Här har legendariska bilmodeller som Saab 99, 900, 9000 och 9-5 utvecklats under decennierna. På senare år har Saabs testlabb använts av Nevs. Nu återuppstår den klassiska testanläggningen i regi av Trollhätteföretaget Recas. Nu kan nya bolag använda testlabbet med klimatvindtunnel, mätlabb och ljud- och vibrationslabb.
I klimatvindtunneln kan både regn, snö och extrema förtvinar återskapas. Temperaturen kan sänkas till -30 grader eller dras upp till +50 grader för att kunna sätta nya fordon på extrema prov, och se om konstruktionen från ritbordet fungerar i praktiken.
– Vi vet att behovet är stort och det känns fantastiskt bra att kunna skapa bättre förutsättningar för näringslivets utveckling, en starkare välfärd skapas av att fler producerar och konstruerar, säger Recas VD och grundare Micael Lawson.
Recas har omkring 70 anställda och hjälper bolag både inom fordonsbranschen och andra branscher med konstruktion, produktion, IT och mjukvara. Tanken är att testanläggningen ska bli en resurs som hjälper svenska teknikprojekt framåt.
– Många bolag saknar tidiga steg på testtrappan av utvecklingsprovning för att sedan riskera att fallera i certifieringen. Den luckan fyller vi nu. Det sparar både tid och pengar för bolagen. För oss är det här också ett sätt att vara med och stimulera näringslivsutvecklingen i Trollhättan och Sverige, men vi vet också att det även finns behov och intresse i Skandinavien och ute i Europa, säger Micael Lawson.
Ansvarig för Recas labbverksamhet med testutrustning för bland annat klimat, ljud och vibration, blir en annan rutinerad tidigare Saab-medarbetare, Mats Ericsson som har anslutit till Recas efter en lång tid som verkstadschef hos Volvo Bussar.
– Vi kan exempelvis återskapa alla former av väder och våra lokaler är designade för att testa och validera produkter från en stor variation av marknader och absolut inte bara till fordonsindustrin. Den här typen av testmiljöer och utvecklingsprocesser sträcker sig över flera olika branscher, inte enbart automotive, påpekar Mats Ericsson.
Testlaboratoriet är utrustat med
– Mätlabb
– Klimatvindtunnel
– Ljud- och vibrationslabb
– EMC – expertis
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter