Volvo Cars tidigare chef Håkan Samuelsson spår att flera bilmärken är på väg att gå under. Nya kinesiska aktörer blir för svåra konkurrenter.
– Vissa konventionella biltillverkare kommer inte att finns kvar, säger han.
Håkan Samuelsson var vd för Volvo Cars under tio extremt framgångsrika år med nästan oavbruten tillväxt. Nu är han ordförande för elbilstillverkaren Polestar som delägs av Volvo Cars.
I podden ”Gubbar som tjötar om bilar” med motorjournalisterna Håkan Matson och Ola Sigvardsson delar han för första gången sedan han lämnade Volvo Cars med sig av sin analys om den senaste utvecklingen i bilvärlden.
Håkan Samuelsson förutspår att flera konventionella biltillverkare som inte har kommit så långt i elektrifieringen kommer att gå under nu när nya aktörer från Kina väller in i Europa.
– Kommer det att finnas en Peugeot, kommer det att finnas en Citroen, kommer det att finnas en Opel när alla bilar blir elektriska? säger Samuelsson.
Enligt motorjournalisten Håkan Matson är den europeiska bilindustrin mer eller mindre chanslös när det är billigare att tillverka bilarna i Kina. Tullen för att importera bilar från Kina in i EU är 10 procent, medan den i motsatt riktning är 15-25 procent.
– Vill man in i Europa som kines har man chansen när det byts teknologi. Kommer man med nya elbilar, även med tull så blir kostnaderna lägre och det är merförsäljning så varje bil man säljer är bättre än att inte sälja den och det går att ha låga marginaler, säger Håkan Samuelsson till podden.
Podden görs av två tidigare motorjournalister: Håkan Matson, Dagens Industri, TV4 och Expressen och Ola Sigvardsson, tidigare Allmänhetens Medieombudsman, men också biljournalist på Vi Bilägare och Dagens Nyheter.
– Håkan och jag upptäckte att när vi träffades gled samtalet oundvikligen in på bilar. Så nu när vi båda gått i pension beslutade vi att dra igång en podd. Vi startade i oktober 2022 och har som ambition att följa den stora elbilsomställningen, men också prata om andra ämnen som engagerar oss; som bilar vi gillar och bilar vi ogillar, säger Ola Sigvardsson.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter