Gömda tekniken i BMW:s nya elbil iX

Nu lanserar BMW elbilen iX med ”blyg teknik”.
Enligt BMW handlar det om gömda och diskreta funktioner. 
Kameror, sensorer och påfyllningsrör har gömts runt om bilen. 

Nu visar BMW upp produktionsversionen av eliblen iX som börjar levereras ut till kunderna om cirka ett år. BMW kallar bilen ett högteknologiskt flaggskeppm ed det senaste inom elektrifierad mobilitet, autonom körning och uppkoppling. 

BMW iX bygger på hållbarhetstänk: Eldrivlinan är tillverkad på ett hållbart sätt, utan användning av sällsynta jordartsmetaller. Batterierna i BMW iX är konstruerade för en långsiktig livscykel med en särskilt hög grad av återvinning och den energi som används för att tillverka battericeller och batteri kommer uteslutande från förnybara material. Batterierna tillverkas med 67 procent mindre kobolt. 

Karossen får en rymdram i aluminium och en innovativ Carbon Cage, med hög vridstyvhet, som bidrar till ökad smidighet och minskad totalvikt. 

Battariet har ett bruttoenergiinnehåll på över 100 kWh och räckvidden beräknas bli över 600 km.

En nyhet är något som BMW kallar Shy Tech – Blyg teknik. Bakom de stora njurarna göms  kamerateknologi, raderfunktioner och andra sensorer. Även på andra håll har kameror och sensorer gömts, till exempel i BMW-loggan i bak. 

Mängden bildskärmar och kontrollreglage är nerskalade, och innehåller det mest nödvändiga. Shy tech-konceptet märks via en rad funktioner: Dolda, integrerade högtalare, värmepaneler som effektivare värmer upp kupén samt den dolda BMW Head-Up Displayen som sänkts ned inuti instrumentpanelen. 

Fakta BMW iX

  • Motoreffekt: Över 500 hästkrafter
  • Drivlina: eAWD (elektrisk fyrhjulsdrift med två eldrivna motorer)
  • 0 – 100 km / h: Under 5,0 sekunder
  • Dragkoefficient (Cd): 0,25
  • Maxhastighet: 200 km/h
  • Räckvidd: över 600 km (WLTP)
  • Laddtider: (DC-snabbladdning: 10- 80 %: under 40 minuter), (AC 11 kW: 0 – 100 %: under 11 timmar)
  • Batterikapacitet: över 100 kWh
  • Max. laddningskapacitet: 200 kW
  • Förbrukning: under 21 kWh per 100 km vid marknadslansering i slutet av 2021 (WLTP)

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester