Gömd i flyghangar: Aston Martins lyxikon Lagonda

Ett exemplar supersedan Aston Martin Lagonda har dykt upp efter att ha stått gömd i en övergiven flyghangar i åratal. Bilen var dyrare än Rolls-Royce och först i världen med digital instrumentering, färddator och touchpanel när den lanserades 1976. Motorhuven var så låg att ingen förstod hur en V8-motor fick plats. 

En övergiven flyghangar i Portland, Oregon ruvar på en av bilvärldens mest exklusiva sedaner genom tiderna. Nu säljs hangarfyndet på Ebay – en sällsynt möjlighet att bli ägare till en designikon som förändrade bilvärlden när den lanserades 1976. Aston Martin Lagonda långt före sin tid när den lanserades. Bilen var först i världen med digital instrumentering, färddator och touchkontroller. Den djärva designen sägs ha inspirerat till såväl Volvo 760 som Tesla Cybertruck. 

Bilmärket Lagondas historia går tillbaka till 1907, innan Aston Martin ens fanns. Men företaget köptes upp av Aston Martin efter andra världskriget och sedan använde Aston Martin namnet för ultralyxiga sedaner. I oktober 1976 presenterade Aston Martin en ny bilmodell som fick bilvärlden att häpna: Aston Martin Lagonda Series II, designad av William Townes.

Bilens kantiga och kilformade design var revolutionerande för sin tid och väckte stort habegär hos en burgen kundkrets. Bland annat var motorhuven så låg att ingen förstod hur en V8 motor kunde få plats. Rena trolleriet av Astons ingenjörer.

Men ännu mer avantgardistisk var interiören. Den var minst 40 år före sin tid. Eller vad sägs om att vara först i världen med digital instrumentering, touchknappar och färddator, år 1976?  Vid tidpunkten hade inte ens alla svenska hushåll hade färg-tv. Köparna fick mer än 40 touchknappar på instrumentpanelen. Knapparna styrde allt från farthållare och luftkonditionering till elektriska fönsterhissar, dörrlås och popup-strålkastare. Den digitala skärmen framför föraren visar hastighet, motorvarv, miltal och bränsleekonomi.

Men det fanns en del problem med all ny teknik, den var inte helt färdigutvecklat och fungerande inte riktigt i praktiken. När bilen presenterades skulle den kosta 20 000 pund, men vid leveransstarten 1979 hade den summan ökat till 49 000 pund. Det avskräckte dock inte den förmögna kundkretsen, 100-tals rika personer lade handpenning på supersedanen, som faktiskt räddade Aston Martin från konkurs.

Prislappen var för tiden högre än Rolls-Royce, vilket inte kan sägas om kvalitetsnivån. Förvisso älskade köparna den exklusiva inredningen med valnötsträ, läder och yllemattor från Wilton. Men ganska snart började elektroniska spöken att härja med den elektroniska instrumenteringen. Men så är det ofta när man är först i världen med något.

Totalt byggdes 462 bilar av Lagonda Series 2 innan den ersattes av Series 3 1986. Den stora skillnaden var att V8:an fått högre effekt, 305 hästkrafter, tack vare insprutning i stället för förgasare. Och den digitala instrumenteringen hade en ny modernare teknologi. Men bara ett år senare kom ytterligare en modernisering av bilen där Aston Martin slipade av de vassa hörnen och tog bort popupstrålkastarna.

Nu finns en sällsynt chans att komma över den banbrytande modellen. En Aston Martin Lagonda som stått övergiven i en flyghangar i många år säljs på Ebay. Trots långt stillestånd ser den röda bilen ut att vara i fint skick, i alla fall på ytan. Köparen får nog räkna med en del jobb för att väcka V8:an och den invecklade elektroniken till liv. Men just nu är priset under 200 000 kronor, vilket måste räknas som ett fynd. 
LÄS MER: