Volvos ägare försökte köpa Aston Martin – snuvade av Saudiarabien

Aston Martin nobbade ett uppköpsbud från Volvo Cars huvudägare Geely. I stället blir det Lucids huvudägare, en fond från Saudiarabien, som räddar den krisande sportbilstillverkaren. Nu ska Aston Martin satsa stenhårt på elbilar. 

Trots den framgångsrika lanseringen av SUV:en Aston Martin DBX har sportbilstillverkaren på nytt hamnat i ett krisläge och har slut på pengar. Volvo Cars huvudägare Geely försökte ta kontroll över Aston Martin via Atlas Consortium, bestående av Geely och InvestIndustrial. Genom att investera 16 miljarder kronor skulle Geely få kontrollen över Aston Martin. Men budet nobbades av Aston Martins styrelse för att det skulle missgynna befintliga aktieägare.

– Aston Martins styrelse anser att förslaget markant överskattade bolagets nya eget kapitalkrav, skulle ha varit kraftigt utspädande för befintliga aktieägare och innefattat ett antal utförandehinder, sade bolaget i ett uttalande.

I stället blir det Saudiarabiens offentliga investeringsfond PIF som räddar Aston Martin. Det är samma fond som är huvudägare i elbilsbolaget Lucid.  Fonden blir ny ankarinvesterare och den näst största aktieägaren. Genom att investera 78 miljoner pund, 970 miljoner kronor, får de en ägarandel på 16,7 procent. Dessutom ska befintliga ägare gå in med ytterligare åtta miljarder kronor. Hälften av pengarna går till att betala av skulder.

Satsningen ska finansiera en rad nya modeller och en satsning på elbilar. SUV:en DBX ska komma i fler varianter och superbilen Aston Martin Valhalla ska börja produceras. Dessutom kommer Vantage, DB11 och DBS i uppdaterade varianter. Aston Martin ska komma med sin första elbil 2025. 

Vilken plattform som Aston Martin ska använda för de nya elbilarna är ännu inte officiellt. Kanske blir det ett samarbete med Lucid med hjälp av den nya storägaren. Men även Mercedes-Benz är stora ägare med 10 procents andel i Aston Martin, och levererar redan idag motorer till märket. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester