Trodde du att Volvos XC-modeller hade tveksamma terrängegenskaper? Tänk om! Här är gänget med 15 Volvoägare som samlas och har terrängfest med sina Volvo XC70 och Volvo XC90 på leriga skogsvägar.
Volvos XC-modeller är robusta bilar som har hållit Sverige rullande i 25 år sedan den första modellen anlände. De är kända för att vara säkra bekväma och relativt hållbara. Många bilar som är 20 år eller äldre gör trogen tjänst som fina bruksbilar runt om i Sverige.
Men många har fnyst åt fyrhjulsdriften med haldexkoppling. Fyrhjulsdriften från svenska Haldex har varit till hjälp i snö och halka, men den har inte ansetts klara riktigt tuff terrängkörning. Men Volvos fyrhjulsdrift är bättre än sitt rykte – även om bilarna kör fast ibland.
En grupp med 15 Volvoägare från Litauen bestämde sig för att samlas för att visa att Volvo XC70 och XC90 minsann klarar sig utmärkt i terrängen under mycket svåra förhållanden. De samlades med sina 15 bilar utanför Vilnius för att köra på en 35 km lång skogsväg med lera och besvärliga backar.
En ny film som lagts upp på Youtube visar att bilarna klarar sig bättre än vad de flesta tror när det blir riktigt lerigt. Gänget besegrar leran bland annat med både äldre och nyare XC70-bilar samt flera olika XC90, bland annat fyra bilar med den mäktiga V8-motorn på 315 hästkrafter. Ibland slutar det dock med att bogserlina får användas. Gillar du Volvos XC-bilar bör du inte missa det här!
Fakta Volvos XC-bilar
Volvo var tidigt ute med att skapa ett nytt segment när Volvo V70 XC lanserads första gången 1998. XC är en förkortning för Cross Country. De första modellerna hade en enkel viskokoppling som sedan byttes ut mot det svenskkonstruerade haldexsystemet. Modellen bytte sedan namn till XC70 och blev en av Volvos största framgångar på senare år.
2002 lanserades storebror XC90 som blev Volvos största succé i modern tid och en av de största svenska exportprodukterna någonsin. Den första generationen fanns med både fem- och sexcylindriga motorer och senare kom en modell med V8-motor från Yamaha. Bilen hade Haldex fyrhjulsdrift som skickade den mesta kraften till framhjulen, men som vid behov fördelade mer kraft till bakhjulen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter