Nya Tesla Model 3 Performance är här med sportigare stolar, fler körinställningar, mer kraft och bättre tryck. Bilen kommer med 460 hk och går från 0-100 km/h på bara 3,1 sekunder. Top Gear provkörde för att ta reda på om den lever upp till sitt rykte som den nya BMW M3-dödaren.
Den är inte riktigt lika snabb som de snabbaste där ute. Porsche Taycan, Tesla Plaid eller Lucid Sapphire är den inte i närheten av. Däremot har den fått namnet BMW M3-dödaren, något som Top Gear ville luska vidare i.
– Det snabbaste accelerationsläget heter “Insane”, vilket jag tycker är lite av en överdrift. Den här bilen är bara sjukt snabb, skrockar Top Gear-redaktören Jack Rix.
Den nya Tesla Model 3 Performance kommer med 460 hästkrafter, går från 0-100 km/h på 3,1 sekunder, har en toppfart på 262 km/h och en räckvidd på 528 km WLTP. Bilen har fått en mer aerodynamisk front i form av en lägre nos med luftflödes kanaler i sidorna, mer slimmade lampor och en ny front-splitter för mer downforce.
Nytt baktill är en kolfibervinge som också ska optimera bilens fartresurser. Invändigt är bilen mer eller mindre exakt likadan som tidigare Model 3 men det finns två stora skillnader. Den nya varianten kommer med aluminiumpedaler och nya sportstolar.
– En bra uppgradering eftersom de äldre stolarna fick mycket klagomål vad gäller komfort och att man gled omkring, så det är en förbättring, säger Jack Rix.
Men med förbättringarna kommer även det nya priset från cirka 640 000 kronor och om bilen inte är bättre att köra, kan man lika gärna spara in på att köpa den äldre varianten.
– Den gamla modellen hade tendenser att bete sig lite märkligt i högre hastigheter, något som jag själv fick uppleva. Utan att ha testat den här på bana, kan jag ändå direkt säga att den här känns mycket stabilare, greppigare och med mindre gung i fjädringen på väg ut ur kurvor, säger Jack Rix.
Det finns flera olika körinställningar att välja mellan. Vad gäller acceleration har du tre stycken att välja på: Chill, Standard och Insane. Väghållning och körläge har två val: Standard och Sport. Vidare till styrningen som har tre: Comfort, Standard och Sport.
– Jag gillar att det bara finns två körlägen att välja mellan för det är så vi använder våra bilar och det gör att man faktiskt märker skillnaden i fjädringen mellan de två. Ett för att ta oss från A till B på ett bekvämt sätt och ett för att sticka iväg på en öppen raka, säger Jack Rix.
Sen tillkommer även det nya “banläget”. I det kan du anpassa en mängd olika inställningar däribland, stabilitetsassistans, som du dessutom kan stänga av helt om du verkligen vill få en rolig och utmanande körning.
– Är den rolig då? Svar: Ja, den är rolig och har riktigt bra drag i sig. Men sen är det samma problematik som med andra elbilar. Det finns inga växlar att leka med, den är tyst och den väger en hel del, över 1800 kg. Men Tesla har gjort ett bra jobb och pushat den så långt det går, säger Jack Rix.
På det stora hela är journalisten nöjd med Teslas insats och han anser att det är en mycket bättre och roligare bil än tidigare Model 3 varianter. Däremot är det ingen BMW M3-dödare.
– Du får väldigt mycket bil för pengarna eftersom en M3 kostar betydligt mycket mer. Samtidigt hade jag gärna sett att de experimenterade lite mer med körupplevelsen, som Hyundai med låtsasväxlar eller simulerat motorljud, avslutar Jack Rix.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.