Nu har de första testerna gjorts av nya superbilen Lamborghini Revuelto. De som var oroliga att laddhybriddrivlinan skulle förstöra Lamborghinis brutala karaktär kan andas ut. Bilen får betyget 9 av 10 möjliga av brittiska Top Gear:
– Kanske den bästa Lambon sedan Miura.
Lamborghini befinner sig måhända inte i absoluta framkanten när laddhybriden Revuelto anländer åtta år efter Koenigsegg Regera och tre år efter ärkerivalen Ferrari SF90. Men modellen är ett stort steg framåt för märket som uppfann med mittmotoriserade superbilen redan på 1960-talet. Lamborghini behåller sin ikoniska V12-motor, men gifter ihop den med senaste elmotortekniken.
Ett litet batteri på 3,8 kWh förser tre elmotorer med ström. Varje elmotor väger 18,5 kg och ger 150 hästkrafter, två sitter på framaxeln, en på växellådan Tillsammans med en V12-motor på 825 hästkrafter är systemeffekten 1015 hästkrafter. Accelerationen upp till 100 km/h går på 2,5 sekunder och toppfarten är över 350 km/h. Bilen har en betydligt mer sofistikerad drivlina än företrädaren Aventador. Dessutom är bilens kaross 25 procent styvare och 10 procent lättre än föregångaren. Totalt väger Revuelto 1772 kg.
Vissa har varit oroliga att Lamborghinis brutala karaktär skulle gå förlorad med elektrifiering, men ska vi tro de första testerna från italienska Vallelunga-banan tar Revuelto märket in i den elektriska tidsåldern på ett bra sätt. Top Gear är visserligen lite skeptiska till den korta elektrisk räckvidden på 16 km och att bilen inte är så innovativ, men ger den 9 av 10 möjliga i betyg.
– Ja, den har bara ett litet batteri, den elektriska räckvidden är begränsad och den gör ingenting som andra märken inte redan har gjort. Men det lyser ett ljus längs vägen för andra Lamborghinis att följa. Samt bevisa att karisma inte behöver dämpas av hybriditet. Bra, Lambo, skriver Top Gear.
Även Autocar är över hövan positiva och delar ut 4,5 av 5 möjliga stjärnor till Lamborghini Revuelto. Den bästa sidan av bilen är att Lamborghini lyckats kombinera elmotorer samtidigt som V12-karaktären behållits. Däremot upplevs designen som aningen slätstruken med Lamborghinis mått, bilens utseende är inte precis någon modern Countach. Men kunder verkar strunta i det, Revuelto är slutsåld till 2026.
– Bilen kan som Lamborghini-chefen Stephan Winkelmann har utsett den till vara: “vår största prestation sedan Countach.” Det är ett djärvt påstående – men det kan ändå visa sig vara berättigat, skriver Autocar.
Amerikanska Road & Track fick till skillnad från de andra tidningarna testa den på Nardobanan i södra Italien. Kanske är det svårt att hålla sig neutral med en Lamborghini på en sådan plats och tidningen hyllar Lamborghini Revuelto ganska ohämmat, även om de tycker bilen är lite för lätt att köra jämfört med de mer skrämmande förgångaren.
– Lamborghini träffar mitt i prick, och även om det finns mycket att tycka om med dess föregångares råhet, är Revueltos verkliga prestanda en fantastisk baslinje för ännu snabbare och vildare varianter Lamborghini oundvikligen kommer att lansera.
Motor 1:s testförare konstaterar att han aldrig blivit mer kallsvettig i en superbil än i nya Lamborghini Revuelto, trots fullkomligt självförtroende och att bilen är ett mästerverk.
– Det är en mästarklass i modernisering, som kombinerar allt som små barn älskar med superbilar med utsläppsreducerande och stabilitetshöjande teknologier. Jag kommer förmodligen att säga “Lamborghini” i sömnen i natt och förhoppningsvis drömma om min ena perfekta dag bakom ratten i en otrolig superbil, skriver Motor 1.
Australiensiska Drive menar att bilen inte längre är skrämmande att pressa hårt, utan postivt vänlig, även om den är mycket snabbare än föregångarna. De hoppas redan på upphottade versioner som är mer skrämmande och har mer effekt.
– Ingenjörsteamet medger att de redan tittar på sätt att öka prestandan ytterligare, och en hårdare motsvarighet till Aventador SVJ kommer med säkerhet. Även om standard Revuelto har gott om kraft, saknar den den glittrande förmågan att byta grepp som Huracan STO. Det finns helt klart mer att ge.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter