Första testerna: Så bra är nya Tesla Model 3

Hur bra är nya Tesla Model 3? Själv var jag besviken på att bilen innehöll få nyheter. Men ska vi tro de första testerna är bilen ett stort steg framåt tack vara många små förbättringar. 
– Redan gamla Model 3 var i toppen av segmentet, den nya är ännu bättre, säger Mat Watson på Carwow. 

I förra veckan visade Tesla upp sin förnyade Model 3 efter att modellen funnits sex år på marknaden. De största förändringarna är:
Att karossen gjorts om så att bilen fått ett lägre luftmotstånd och ett nytt utseende i fronten och bakdelen.
Att räckvidden blivit längre tack vare lägre luftmotstånd, som mest har Model 3 nu en räckvidd på som mest 678 km. 
Att bilen fått nya dämpare och hjulupphängningar som ska öka komforten. 
Att bilen fått mer ljudisolering så att den inte längre ska vara bullrig. 
Att bilen har en ny inredning med ljusslinga och borttagen växel- och blinkersspak. Baksätespassagerarna har fått en egen liten skärm mellan sätena. 

Priset är cirka 12 000 kronor högre än tidigare och börjar nu på 519 000 kronor inklusive destinationsavgift som läggs ovanpå grundpriset. Personligen hade jag hoppats på fler spännande nyheter från Tesla, men tillverkaren har gjort sig känd för ständiga förbättringar i små steg. Modellerna lever i många år utan att förändras radikalt. Model 3 är nu inne på sitt sjätte år, en tid då andra biltillverkare byter ut modellen helt. Kanske är Teslas koncept med ständig evolution bättre än helt nya modeller. 

Bilen har flera egenskaper som lägger den före konkurrenterna, även om mycket är kvar från den gamla modellen. Snabbladdning är fortfarande 250 kW, vilket gör den till en av de absolut snabbaste bilarna vid laddstolpen. Räckvidden är klassledande, trots att batteriet inte blivit större. Priset är lägre än hos de flesta jämförbara konkurrenter, åtminstone innan du fått stora rabatter hos bilhandlaren. 

Redan nu har de första testerna av bilen gjorts och den får mycket beröm för att egenskaperna fått ett lyft från den tidigare modellen. Youtubekanalen Carwow och Mat Watson var en av de första som fick testköra nya Model 3 i Oslo. Watson imponeras av nya Teslan. För att få en referens kör han den gamla Model 3 parallellt. Enligt Watson har Tesla själva varit kritiska mot fjädringen i den tidigare modellen. 

Han sätter sig i baksätet för att mäta bullret vid 70 km/h. Den nya modellen har ett buller på 77-78 decibel i baksätet, omkring två decibel mindre än hos den gamla. Watson konstaterar att han hade föredragit att Tesla behållit blinkersspaken istället för att införa knappar på ratten att blinka med. 
– Det är definitivt tystare, ja det här är mer avkopplande.Jag hör egentligen inget vindbrus alls nu, säger Watson. Även fjädringen tycks vara rejält förbättrad, tidigare har Model 3 varit ganska stötig och inte den mest komfortabla av bilar. Ett test med vibrometer visar att bilen vibrerar mindre på ojämnt underlag. 

Slutomdömet blir att den är ett mycket bra köp. 
– När den gamla Model 3 redan var i toppen av segmentet så är den nya ännu bättre, så du kan lätt gå och köpa den direkt, blir Mat Watsons slutomdöme. 

Flerspråkiga bilsajten Motor1 är en av de som redan fått köra nya Tesla Model 3. De konstaterar att bilen fått små uppgraderingar som lett till stora förbättringar. Bilen har varken fått det nya gigacasting-chassit eller nya revolutionerande batterier från CATL eller BYD. 

– På bara de första milen, när du kör över brunnslock och farthinder, kan du känna hur fjädringen har förbättrats och absorberar brister bättre än innan. Styrresponsen är också annorlunda; den är lite mindre snabb än tidigare när det gäller hur den ändrar riktning, men styrningen känns mer progressiv och linjär eftersom geometrierna fram har förändrats.

Efter att sedan ha fäst upphängningen på karossen med styvare underramar och valt nya bussningar och olika kalibreringar för fjädrarna och dämparna, isolerar 2024 Model 3 passagerarna mer från utsidan, vilket bidrar till kabinens bättre ljudisolering, skriver Motor 1. 

Brittiska Autocar har också kört bilen och tycker att det var hög tid att modellen fick en uppdatering efter sex år. Interiören ger nu en mer exklusiv känsla, även om det inte är en skillnad som mellan natt och dag. Ljusslingan är i alla fall ett litet lyft för interiören. Autocar konstaterar att bilen är tystare än tidigare, och att Tesla minskat kvalitetsgapet till BMW. De ger bilen betyget 4,5 av 5 möjliga. 

Fotnot: I en tidigare artikel angav vi under en kort stund felaktigt att Tesla sänkt priset, men det korrekta är att det handlar om en destinationsavgift som läggs på först när du valt betalningssätt. Carup ber om ursäkt för felet.