Nu har de första testerna gjorts med nya Polestar 3. Den elektriska SUV:en får mycket beröm för sina köregenskaper och sportiga chassi. Föraren sitter lägre och närmare marken i Polestar 3 än i en vanlig SUV.
– Polestar 3 visar enastående väghållning och styrkänsla, vilket gör den pålitlig över utmanande vägbanor, skriver brittiska Carbuyer efter att ha fått köra prototypen.
Polestar 3 är det svensk-kinesiska märkets första SUV och efter att ha försenats kraftigt ska bilen anlända till de första köparna under sommaren nästa år. Den verkar ha varit värd all väntan. De första tidningarna har nu fått provköra en prototyp på Volvos testbana i Hällered och omdömena är mycket positiva.
Bilen delar arkitektur med den kommande Volvo EX90 då båda bilarna byggs på den så kallade SPA2-plattformen. Trots att tekniken delas mellan Volvo och Polestar är skillnaderna ganska stora mellan bilarna. Medan Volvo EX90 är en högbyggd sjusitsig SUV är Polestar 3 13 centimeter lägre än EX90, femsitsig och siktar på att vara en sportigare crossover. Flera som provkört bilen rapporterar att man sitter lågt och bakåtlutat i bilen på ett sportigt sätt. Eftersom bilen inte är sjusitsig har Polester kunnat lägga en stor del av utrymmet på baksätet som har väldigt gott om plats.
Polestar 3 finns i två olika varianter Long Range Dual Motor med 489 hästkrafter och Long Range Dual Motor med Performance-paket och 517 hästkrafter. Den snabbaste modellen gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder. Bilen har ett batteri på 111 kWh som ger en räckvidd på 61 mil. Bilen har luftfjädring som standardutrustning.
Flera tidningar har fått provköra Polestar 3 på Volvos testbana Hällered och omdömena är tämligen positiva efter kortare testkörning i en prototyp tillverkad i kinesiska Chengdu. Teknikens Värld lyfter fram att styrkänslan är i särklass för en så stor bil som väger 2,6 ton.
– Riktningsstabiliteten är övertygande och med mycket små styringrepp kan man placera framhjulen precis där man vill ha dem. Även om den här första provkörningen är kort och sker på inhägnat område vågar jag säga att det inte finns någon bil i den här storleken som kan matcha Polestar 3 när det kommer till styrkänsla.
Top Gear driver lite med Polestars förseningar och att Polestar 4 kommer före 3:an, men de är imponerade efter provkörningen på Hälleredsbanan. De hyllar också designen som mycket snygg och väl avvägd. Bilens luftfjädring gör det lätt att glömma att det handlar om en väldigt tung elbil.
– Vi hade bara en kort tur bakom ratten på sena förproduktionsbilar direkt från Chengdu-fabriken, men de tidiga tecknen var mycket lovande. Bromsarna är progressiva, även om gaspedalen kändes för lätt på bilarna vi testade, den skulle kunna bli bra med lite mer motstånd. Den kan kanske justeras med en Over the air-uppdatering.
Även Top Gear noterar att de åkande sitter väldigt lågt i bilen och att den inte ger någon traditionell SUV-känsla.
– Du sitter lågt bakom ratten, i bilen snarare än på den. Ytterligare ett avsiktligt drag från Polestar för att minska den uppräta SUV-känslan som bilen vänder sig mot.
Brittiska Auto Express har också tagit sig till Hällered för en första provtur i Polestar 3. De blev inte besvikna på körupplevelsen.
– Den första upplevelsen av Polestar 3 är mycket lovande. Det är visserligen en stor och tung SUV, men tack vare omfattande utveckling känns körupplevelsen redan briljant utförd med bara en liten varning när det gäller komforten i Storbritannien.
Interiören i bilen imponerar om möjligt ännu mer än köregenskaperna på britterna.
– Men mer imponerande än körupplevelsen är körmiljön. Det här är en stor bil, 4,9 meter lång, men ändå är utrymmet inuti exceptionellt för klassen, med en högteknologisk men ändå lyxig känsla.
Brittiska Carbuyer konstaterar att Polestar 3 är tillräckligt snabb för en SUV i den här storleken, men att det är chassikontrollen som imponerar mest med en enastående väghållning och styrkänsla.
– Den släta asfalten på den privata banan var inget problem för Polestar 3 på 2 600 kg – dess fyrhjulsdrift och skräddarsydda Pirelli-däck ger gott om grepp. Även om den saknar den mest sofistikerade chassitekniken, som de aktiva krängningshämmare eller bakhjulsstyrning som finns på Porsche Cayenne , saknade vi dem inte. Polestar 3 tacklade smala och krokiga vägar med imponerande kontroll, även när hastigheten ökade.
Polestar hoppas mycket på den amerikanska marknaden med sin ”Trea”. Ska vi tro Car and Driver har bilen goda chanser att lyckas i USA. En liten anmärkning mot bilen är att Polestar valt Volkswagens tveksamma lösning för fönsterhissar med en omkopplare för bakrutorna. En tveksam besparing på en bil som kostar över en miljon kronor. Men när det gäller köregenskaperna har de inget att klaga på.
– På testbanan visade sig Polestar 3 vara både snabb och bra att köra, med gott grepp på Pirelli P Zero sommardäck (tillval) trots temperaturer runt fem grader celsius på dagen för vår körning. Luftfjädrar och adaptiva dämpare kommer att vara standard vid lanseringen, även om vi får veta att en stålfjädrad variant kan följa. Luftfjädrarna ger cirka två tums höjdjustering, vilket gör att Polestar 3 kan höja sig för lätt terrängkörning och sänka sig i högre hastigheter, skriver Car and Driver.
Fakta Polestar 3 Long Range Dual Motor
Pris: Från 970 000 kronor.
Motor: Dubbla elmotorer på sammanlagt 489 hk, fyrhjulsdrift.
Batteri: 111 kW.
Laddeffekt: AC/DC 11 kW/250 kW.
Acceleration: 0-100 km/h 5,0 sekunder.
Toppfart: 210 km/h.
Mått/vikt (cm): Axelavstånd 299, längd 490, bredd 197, höjd 161, markfrigång 20.
Tjänstevikt: 2 548 kg
Släpvagnsvikt: 2 200 kg.
Bagagevolym: 484 liter.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter