Nya BMW M5 är här, men hur är den att köra egentligen? Nya modellen har 727 hästkrafter att erbjuda – men väger sina mastiga 2445 kg. Två motortidningar har fått testköra modellen och verkar minst sagt imponerade.
– Om jag bara hade gått fram till den nya M5:an och susat iväg efter att aldrig ha läst något om den, skulle jag aldrig ha trott att den vägde över två ton, skriver Top Gear.
Nya BMW M5 har mer hästkrafter än någonsin tidigare, något vi på Carup skrev om tidigare. Modellen som går in i sin sjunde generation är numera en laddhybrid. M5 har rekordhöga 727 hästkrafter när 4,4-liters turboladdad V8-motorn kombineras med en elmotor. Toppfarten på nya M5 är oförändrad i båda bilens versioner. Den elektriska räckvidden hybriden har är 69 kilometer. I Sverige börjar bilens pris på 1 590 000 kronor.
M5 kommer med en fyrhjulsdrift, med det går att fixa så att den kör rent bakhjulsdrivet genom att stänga av framhjulen. Förutom en ökad effekt har bilens vikt också ökat med hela 24 procent. M5:s nya version väger 2445 kg. Modellen har också blivit långsammare än sin föregångare. Nu går 0-100 km/h på 3,5 sekunder vilket är 0,2 sekunder långsammare än tidigare. Men hur känns bilen att köra undrar nog många. Det har två motortidningar fått testa på och så här såg deras recensioner ut.
Recension av Top Gear
Top Gear är en motortidning som fick testa nya M5:an. Han är till viss del besviken på V8:ans ljud och menar att det dämpas för mycket av avgasreglaget. Körningen benämner han som ospännade på ett sätt och menar att den är väldigt linjär. Hastigheten är dock något han väljer att hylla. Han kallar bilen för ”skoningslöst snabb och störande smidig för att vara en sådan klump”. Att bilen väger så pass mycket som den gör verkar inte ha märkts av under hans testkörning.
– Så här är grejen. Om jag bara hade gått fram till den nya M5:an och susat iväg efter att aldrig ha läst något om den, skulle jag aldrig ha vetat att den var över två ton. Skulle jag ha gissat att det med mig ombord är över två och ett halvt ton? Jag tror inte det. Men du känner att det finns en hel del vikt som försiktigt och artificiellt döljs, skriver Top Gear.
Som avslut kallar journalisten från Top Gear nya M5 för en hjältebil och tror att den kommer bli en stor uppgradering från sin föregångare.
– Bättre, snabbare, kraftfullare och grönare, bilen kan dock ha problem att visa upp själen av M5 på en daglig basis, skriver Top Gear.
Recension Motor1
Motor1 har också fått testa nya BMW M5. Det är i lag mer positiva i sin recension av M5 än Top Gear. Men även denna recensent är positivt överraskad av bilens snabbhet. Journalisten väljer också att hylla bilens utseende både utvändigt och invändigt.
– Åh och sätena. De är fantastiska. Dessa säten har en mjuk La-Z-Boy-sitbotten, som kramar dig så hårt du ber (och lite till). De är så mycket bättre på att ge komfort och stöd på en racerbana än M4 CS:s ynka säten, du flämtar när du faller i den ena efter att ha suttit på den andra, skriver Motor1.
Som en avslutande dom väljer Motor1 att verkligen hylla BMW:s nya M5.
– Sammantaget är denna nya M5-hybrid en mysig, självsäker och kapabel sak. Den ser bra ut dessutom. Dess drivlina producerar en hög, sömlös vägg av kraft och dess chassi har egenskaperna för att tygla det, skriver Motor1.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.