Den som köpt en laddhybrid eller elbil som tjänstebil kan åka på en rejäl skattesmäll nästa år.
Redan vid nyår går miljöbilsundantaget ut – och mycket talar för en skattehöjning på miljövänliga förmånsbilar.
– Många väntar till efter nyår med att byta bil för att inte bli sittande med svarte petter, säger tjänsteilsexperten Ronny Svensson på Ynnor.
I år har det rått rena rama boomen för laddhybrider och elbilar. Laddhybrider har ökat med 137 procent och elbilar är upp med 11 procent. Samtidigt har totalmarknaden rasat med 22 procent.
Anledningen till miljöbilsboomen är att det sedan nyår är betydligt mer förmånligt att köra en laddhybrid än en vanlig bensin- och dieselbil.
Laddhybriderna och elbilarna är betydligt dyrare att köpa, men blir ändå mycket billigare för den som har förmånsbil. Anledningen är att deras förmånsvärde sätts ner till närmast jämförbara bil, vilken kan vara 200 000 kr billigare, föraren slipper skatta för fordonsskatten och får dessutom en nedsättning på ytterligare 40 procent av förmånsvärdet, dock max 10 000 kr.
Lagen är tidsbegränsad och går ut nu vid nyår, och regeringen har inte gett några indikationer på vad som ska hända. Om ingen ny lag stiftas så kommer alla som köpt en laddhybrid eller elbil och har den som tjänstebil att få en skattesmäll. Det gäller bilar som köps nya, och bilar som redan köpts och levererats.
– För att undantaget ska bestå så måste lagen förlängas, och det vet ingen i dag om det sker. Många väntar nu med bilbytet för att inte bli sittande med svarte petter, säger Ronny Svensson på tjänstebilsexperterna Ynnor.
Exakt hur stor skattesmällen blir är svårt att beräkna. Om nedsättningen av förmånsvärdet med 10 000 kr om året försvinner för laddhybrider blir det en skattehöjning på 450 kr per månad. Om reglerna för att sätta ned förmånsvärdet. till en mycket billigare men motsvarande bil ändras blir det mycket dyrare att vara miljövänlig.
– Vi strävar efter en mer långsiktighet och förutsägbarhet i systemet så att man åtminstone vet tre år framåt vad som ska hända. när man köper bil, säger Rickard Nordin, centerpartiets klimatpolitiske talesman.
LÄS MER: BENSINPRISET KAN CHOCKHÖJAS 2021
Ronny Svenssons råd till företag är att fokusera mer på totalkostnaden för förmånsbilar i stället för att enbart fokusera på inköpspriset för själva bilen. En dyrare bil kan faktiskt ge en lägre totalkostnad än en billigare.
– Bilens pris borde vara mindre intressant för företaget i dag, mer viktigt är bilens kostnad. Detta blir den stora utmaningen de närmaste månaderna för företagen och förarna att förstå. När sedan vi vet vad politikerna har beslutat vad som gäller då finns det ett uppdämt behov av nya bilar, säger han.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter