Nya el-suven Fisker Ocean blir en riktig prisbomb.
Efter elbilsbonus kan priset bli så lågt som 250 000 kr.
Tillverkningen startar nästa år i Österrike.
Dansken Henrik Fisker är en av världens främsta elbilspionjärer. Hans första elbil Fisker Karma kom ut på marknaden före Tesla Model S. Sedan kom det grus i maskineriet och Fisker gick i konkurs efter 1600 levererade bilar.
Nu är tiden för revansch kommen när det återuppståndna Fisker ska börja tillverka sin nya modell. Fisker har skrivit ett avtal med Magna Steyr i Österrike om att producera nya elbilen Ocean. Och den tycks bli en riktig prisbomb. I Tyskland är det angivna priset 32 000 euro, motsvarande 320 000 kronor. När den svenska elbilspremien räknats in skulle priset kunna bli så lågt som 250 000 kronor.
Fisker Ocean blir 4,64 meter lång, 1,93 meter bred och 1,62 meter hög. Den får ett litiumjonbatteri med en kapacitet på 80 kWh. Räckvidden är upp till 48 mil. Två elmotorer på sammanlagt 306 hk driver bilens samtliga fyra hjul. Taket kommer att vara försett med solceller som kan ladda upp till 160 mil per år. Toppmodellen ska enligt Fisker klara 0-100 km/h på 2,9 sekunder.
Bilen ska bygga på samma plattform som Volkswagen ID.4, den så kallade MEB-plattformen, något som ännu inte bekräftats av Volkswagen.
När det gäller inredningen har Fisker en del unika finesser. Bland annat finns bilen med vegansk klädsel och något som Fisker kallar California Mode, som går ut på att alla rutor kan hissas ner samtidigt med ett knapptryck.
För den som vill ha en mer tålig variant så kommer Fisker Ocean Force-E. Den är betydligt mer robust och har bredare hjulbas och stora grova hjul. Dessutom finns ett eluttag som kan användas för att ladda andra bilar eller köra elektriska verktyg.
Fisker har fått in kapital till sitt nya elbilsbolag genom en så kallad SPAC med ett annat bolag. Fisker gick ihop med Spartan Energy Acquisition Corp. och det nya bolaget är nu värderat till 2,9 miljarder dollar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter