Fiskers attack: Service för elbilar onödigt – görs bara för pengar

De traditionella biltillverkarna tar betalt för service av elbilar av ren girighet – för elbilar behöver inte vanlig service. Det utspelet gör grundaren till Fisker under elbilsmässan i Stockholm. 
– Det är bara för att de vill tjäna pengar, och för att deras återförsäljare behöver intäkter, säger Henrik Fisker till Vi Bilägare

Under den gångna helgen avhölls elbilsmässan E-car Expo i Stockholm och slog rekord med 17 000 besökare. Ett av dragplåstren var Henrik Fisker som grundat elbilsmärket Fisker. Fisker Ocean ska nu lanseras i Sverige och 500 svenskar har redan reserverat elbilen som kostar från 450 000 kronor. Produktionen är redan igång i Österrike och totalt finns 63 000 reservationer.

Tesla har redan infört frihet från service hos sina elbilar, något som sparar stora pengar för ägarna. Fisker har anammat samma modell utan krav på service hos verkstad och grundaren Henrik Fisker hävdar att elbilar inte har något servicebehov. Traditionella bilmärken kräver istället service av girighet.   

Fisker Ocean har nu börjat tillverkas i Österrike, och de första bilarna kommer att levereras i år.

– Det är bara för att de vill tjäna pengar, och för att deras återförsäljare behöver intäkter. De är vana vid att tjäna pengar på en bil varje 1 000 mil. Men elbilar behöver inte regelbunden service, med dagens uppkopplade bilar kan man se allt och meddela kunderna om något behöver göras, säger Henrik Fisker till Vi Bilägare.