Koenigsegg nedpetade från tronen. Uppstickarfirma bygger en ny rekordmotor.
– Vi tror att de här motorerna kommer att revolutionera hela branschen, säger Donut Labs vd Marko Lehtimäki på en pressträff.
Den svenska superbilstillverkaren Koenigsegg slog världen med häpnad när de presenterade sin Dark Matter-motor. En liten elektrisk motor på bara 39 kilo som genererar makalösa 800 hästkrafter. Men nu kommer en lika lätt men mer kraftfull motor. Donut Lab grundades för bara sju år sedan och slår världen med häpnad. De har byggt en elmotor med samma vikt som Dark Matter, men med hela 822 hästkrafter.
Dessutom är Donut Labs motor tänkt att integreras i bilens hjul. På så sätt slipper man problem med kraftöverföringen och får en mycket smidig elmotor, som enligt företaget bara kostar hälften av vad en konventionell elmotor gör. Den låga vikten löser ett stort problem för hjulmotor.
– En stor ofjädrad massa har varit den viktigaste anledningen till att alla inte har använt motorer integrerade med däcket i sina fordon. Genom det vridmoment och den effekttäthet vi nu har uppnått är motorns relativa vikt så liten att den ofjädrade massan för första gången är obetydlig, säger Marko Lehtimäki.
Han och Donut Lab är säkra på att motorer integrerade i fordonens däck är framtiden. Deras motorer används redan på Vergemotorcyklar. Ett finskt märke som specialiserat sig på helt elektriska hojar, trots att branschen flaggat för att det är nästan omöjligt att få dem lönsamma.
Men finnarna verkar gå mot strömmen och deras motorcyklar är redan ute på marknaden med de här motorerna från Donut Lab. Dessutom planerar man att bygga motorer för både lastbilar, drönare och bussar. Donut Lab tror att kunderna i framtiden ska kunna välja den motor som passar dem bäst och sedan applicera den i valfritt fordon.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.