En fabriksny muskelbil från 1969 har stått gömd i garaget i över 50 år. Bilen har ännu aldrig rullat en meter på vägen.
Bilentusiasten Billy har en samling klassiska muskelbilar som får vilken bilälskare som helst att tappa andan. Men det är en särskild bil som stjäl showen – en Dodge Daytona Charger från 1969, som man får säga är unik av sitt slag med tanke på just den bilens historia. Bilen har aldrig tagits ut i trafik sedan den lämnade Dodge-fabriken 1969.
Billys garage är som en tidsmaskin, där varje bil bär på en bit amerikansk bilhistoria. Här hittar vi en Pontiac Trans Am, en Plymouth Superbird, en Oldsmobile Hurst och fler andra pärlor. Men det är just Daytonan som verkligen sticker ut. Den här bilen stod länge hos en återförsäljare i Massachusetts och såldes aldrig. Istället hamnade den hos Billy, som nu är stolt ägare till en av de mest unika muskelbilarna i världen.
– Den här bilen har aldrig varit registrerad eller såld till någon annan. Den är helt original, precis som den såg ut när den lämnade fabriken 1969, säger ägaren Billy.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/Dodge-Charger-Daytona-2-1024x576.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/daytona-charger-3-1024x576.webp)
Daytona Chargern är en av endast 53 bilar med en 440 Magnum-motor och automatväxellåda. Dess vinyltak installerades av återförsäljaren, vilket är ovanligt för just denna modell.
– Jag har fått erbjudanden på 1 800 dollar bara för att sälja den kromade listen ovanför vindrutan, säger Billy och skrattar.
Men det är inte bara Daytonan som imponerar i Billys samling. Det finns också en Plymouth Superbird med en iögonfallande orange lackering och en 440 Six Pack V8-motor. Det är en nummermatchad bil som har sina ursprungliga delar som motorn och växellådan, med serienummer som matchar bilens chassinummer, vilket gör den mer autentisk och värdefull för samlare.
För de som föredrar GM-bilar finns även en Oldsmobile Hurst från 1969, en av endast 906 som tillverkades. Den har alla originaldokument, inklusive en broadcast sheet som visar hur bilen byggdes på fabriken. Men det är Daytonan som verkligen är kronjuvelen i samlingen. Med sin oregistrerade status och sitt perfekta skick är det en tidskapsel från en tid när muskelbilar regerade på vägarna.
– Jag har försäkring på den, men den har aldrig varit registrerad. Det är bara köpekontraktet som gäller här, förklarar Billy.
Billys samling som visas upp i klippet ovan är en dröm för bilentusiaster, där varje bil har sin egen historia och varje detalj är bevarad med största omsorg. Men det är Daytonan som verkligen får hjärtat att slå snabbare – en bil som aldrig har rullat på vägarna, aldrig blivit registrerad och som fortfarande känns som den var när den först rullade ut från fabriken.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/01/kevin-meeme-author.webp)
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.