IF Metall har nu haft ett möte med Tesla i Sverige som avvisar kollektivavtal. Nu blir det en större strejk med ytterligare 17 arbetsplatser och 470 anställda. Leveranser av nya Teslabilar kan stoppas.
– Tesla i Sverige kan inte träffa avtal med oss, det ligger på högsta nivå i koncernen, säger Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall, till Carup.
Carup kan avslöja att strejkvarslet mot Tesla trappas upp. Teslas nio verkstäder är redan varslade om total strejk från och med fredag av IF Metall. Orsaken är att Tesla vägrar att träffa kollektivavtal med IF Metall i Sverige. Under tisdagen har IF Metall, Medlingsinstitutet och fyra personer från Teslas svenska ledning träffats i ett möte. Mötet ledde inte till någon överenskommelse, utan slutade istället med att strejken i Sverige kommer att trappas upp ytterligare.
– Vi har idag haft möte med Tesla. De var här med en medlare från Medlingsinstitutet. Tesla konstaterade att de inte kan träffa avtal med oss, det ligger inte på dem. De har inte kollektivavtal någonstans i hela världen. Beslutet ligger på högsta koncernnivå, säger Veli-Pekka Säikkälä till Carup.
LÄS MER: Därför kan strejken få Tesla att lämna Sverige
IF Metall kommer därför att trappa upp konfliktvarslet ytterligare. Det kommer nu att bli svårt att få en Tesla levererad i Sverige, då Teslas leveranspartners tas ut i strejk. Även skadeverkstäder tas ut i strejken. If Metall tar ut 17 olika arbetsställen med 470 anställda i en sympatistrejk som inleds 3 november.
– Det påverkar på det sättet att vi utökar konflikten. Vi sympatistrejkar med 17 olika arbetsställen, det är 470 anställda som berörs. Det är en blockad mot att hantera Teslabilar. De får hantera andra bilar, men inte Teslabilar. Bland annat har vi tagit ut Axess Logistics som gör i ordning deras bilar i hamnarna, då stoppas leveranser av nya bilar, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Vilka personer i koncernledningen i USA som tar beslut om att inte teckna kollektivavtal vet inte IF Metall. Mycket talar för att det är Elon Musk själv, som vid flera tillfällen varit kritisk mot fackföreningar, som fattar beslut.
– Det är väldigt konstigt att man tar beslut om vad som ska gälla world wide och sedan inte tar hänsyn till vad som gäller i olika länder. I Sverige har vi svenska regler att rätta sig efter, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Carup har varit i kontakt med Tesla i Sverige som inte gett någon kommentar.
LÄS MER: Därför kan strejken få Tesla att lämna Sverige
Arbetsplatserna som tas ut i sympatistrejk
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter