Sverige töms på nya fina begagnade bilar efter kronraset. Bilexporten slår alla rekord och hittills i år har 70 000 bilar försvunnit ut ur landet. Ökningen ligger på cirka 40 procent och Volvo och Volkswagen exporteras mest. För Bentley, Ferrari, Lamborghini och McLaren exporteras det nu fler bilar än det säljs i Sverige.
Under de senaste två åren har kronan försvagats med omkring 20 procent mot euron. Det har gjort att svenska bilar blivit enormt billiga att köpa för de som bor i euroländerna. Följden är en skenande bilexport, där Sverige töms på nya fina bilar.
Under förra året ökade exporten med 13 procent till 122 000 bilar, i år är ökningen ännu större. Under första kvartalet 2023 ökade exporten av bilar med 38 procent, enligt Car.info. Sifforna släpar efter några månader, men ökningen ser ut att fortsätta under andra kvartalet. Hittills i år har 70 000 bilar köpts upp och exporterats ut ur landet. Det betyder att nästan 400 bilar lämnar landet varje dag.
Oftast är det nya fina bilar av dyra välutrustade modeller som lämnar Sverige. Den svaga kronan har gjort att de som bor i Finland, Tyskland, Nederländerna och Frankrike kan köpa svenska bilar 10 000-tals kronor billigare än i sina hemländer.
– Exporten är fortsatt rekordhög och vi ser ingen inbromsning med tanke på kronkursen och en fortsatt förbättrad logistik, säger Joachim Ågren, Senior Key Account Manager på fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing i ett pressmeddelande.
De modeller som exporteras i högst utsträckning är Volkswagen Passat, Volkswagen Tiguan, Volvo XC60, Volkswagen Golf och Audi A6. När det gäller Audi A6, Volkswagen Golf och Passat exporteras det mer bilar än vad det nyregistreras. Tre fjärdedelar av de exporterade bilarna drivs av bensin- och diesel, men även laddhybrider är populära bland köparna. Att många elbilar exporteras är en myt, endast fyra procent utgörs av elbilar.
Tittar vi på modellgenerationer så är många av de exporterade bilarna av de senaste årsmodellerna. När det gäller Volkswagen Passat är till 2,0 TDI och laddhybriden GTE väldigt populära. När det gäller Volvo XC60 är laddhybriden T8 Twin Engine populär att exportera, liksom dieselmodellen D4.
Även dyrare bilar köps upp i stor utsträckning. Exporten av Porschebilar har ökat med 90 procent i år, och över 1000 Porschar har lämnat landet, samtidigt som 1736 nyregistrerades. För Ferrari har 77 bilar exporterats, medan bara 41 har nyregistrerats. McLaren följer samma mönster med 14 exporterade bilar och 13 nyregistrerade. Även lyxbilen Bentley försvinner, 25 bilar har exporterats i år, medan 20 registrerats. När det gäller Lamborghini har 31 bilar exporterats samtidigt som 36 har nyregistrerats, statistiken släpar dock efter så sannolikt exporteras fler bilar än det säljs.
Bilarna som exporteras mest 2023
Volkswagen Passat 2 650 |
Volkswagen Tiguan 2 594 |
Volvo XC60 2 264 |
Volkswagen Golf 1 932 |
Audi A6 1 781 |
Audi A4 1 459 |
Volvo V60 1 372 |
Volvo V90 1 326 |
Volkswagen Transporter 1 196 |
BMW 5-serie 1 147 |
BMW 3-serie 1 114 |
Volkswagen Caddy 980 |
Toyota RAV4 957 |
Toyota Corolla 942 |
Mercedes-Benz E-Klass 930 |
Audi A3 873 |
Peugeot 3008 838 |
Škoda Octavia 831 |
Audi A5 760 |
Nissan Qashqai 753 |
Mercedes-Benz C-Klass 748 |
Audi Q5 717 |
Volvo XC90 707 |
Mitsubishi Outlander 657 |
Volvo V70 630 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter