Kronraset tömmer Sverige på fina bilar – exporten chockökar

Sverige töms på nya fina begagnade bilar efter kronraset. Bilexporten slår alla rekord och hittills i år har 70 000 bilar försvunnit ut ur landet. Ökningen ligger på cirka 40 procent och Volvo och Volkswagen exporteras mest. För Bentley, Ferrari, Lamborghini och McLaren exporteras det nu fler bilar än det säljs i Sverige.

Under de senaste två åren har kronan försvagats med omkring 20 procent mot euron. Det har gjort att svenska bilar blivit enormt billiga att köpa för de som bor i euroländerna. Följden är en skenande bilexport, där Sverige töms på nya fina bilar. 

Under förra året ökade exporten med 13 procent till 122 000 bilar, i år är ökningen ännu större. Under första kvartalet 2023 ökade exporten av bilar med 38 procent, enligt Car.info. Sifforna släpar efter några månader, men ökningen ser ut att fortsätta under andra kvartalet. Hittills i år har 70 000 bilar köpts upp och exporterats ut ur landet. Det betyder att nästan 400 bilar lämnar landet varje dag. 

Audi A6 och RS6 är populära att exportera. 1800 Audi A6 har lämnat Sverige i år, samtidigt som det nyregistrerats knappt 1500 bilar. Då finns ändå en eftersläpning i exportsiffrorna.
Volkswagen Passat blir en allt mer sällsynt syn på svenska vägar – det exporteras me än dubbelt så många bilar som det nyregistreras.

Oftast är det nya fina bilar av dyra välutrustade modeller som lämnar Sverige. Den svaga kronan har gjort att de som bor i Finland, Tyskland, Nederländerna och Frankrike kan köpa svenska bilar 10 000-tals kronor billigare än i sina hemländer. 
– Exporten är fortsatt rekordhög och vi ser ingen inbromsning med tanke på kronkursen och en fortsatt förbättrad logistik, säger Joachim Ågren, Senior Key Account Manager på fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing i ett pressmeddelande. 

De modeller som exporteras i högst utsträckning är Volkswagen Passat, Volkswagen Tiguan, Volvo XC60, Volkswagen Golf och Audi A6. När det gäller Audi A6, Volkswagen Golf och Passat exporteras det mer bilar än vad det nyregistreras. Tre fjärdedelar av de exporterade bilarna drivs av bensin- och diesel, men även laddhybrider är populära bland köparna. Att många elbilar exporteras är en myt, endast fyra procent utgörs av elbilar. 

Det exporteras fler Bentley än det säljs i Sverige.
Sverige håller på att tömmas på Ferrari. Det exporteras 73 procent fler bilar än det säljs.

Tittar vi på modellgenerationer så är många av de exporterade bilarna av de senaste årsmodellerna. När det gäller Volkswagen Passat är till 2,0 TDI och laddhybriden GTE väldigt populära. När det gäller Volvo XC60 är laddhybriden T8 Twin Engine populär att exportera, liksom dieselmodellen D4. 

Även dyrare bilar köps upp i stor utsträckning. Exporten av Porschebilar har ökat med 90 procent i år, och över 1000 Porschar har lämnat landet, samtidigt som 1736 nyregistrerades. För Ferrari har 77 bilar exporterats, medan bara 41 har nyregistrerats. McLaren följer samma mönster med 14 exporterade bilar och 13 nyregistrerade. Även lyxbilen Bentley försvinner, 25 bilar har exporterats i år, medan 20 registrerats. När det gäller Lamborghini har 31 bilar exporterats samtidigt som 36 har nyregistrerats, statistiken släpar dock efter så sannolikt exporteras fler bilar än det säljs. 

Bilarna som exporteras mest 2023

Volkswagen Passat   2 650
Volkswagen Tiguan   2 594
Volvo XC60   2 264
Volkswagen Golf   1 932
Audi A6   1 781
Audi A4   1 459
Volvo V60   1 372
Volvo V90   1 326
Volkswagen Transporter   1 196
BMW 5-serie   1 147
BMW 3-serie   1 114
Volkswagen Caddy   980
Toyota RAV4   957
Toyota Corolla   942
Mercedes-Benz E-Klass    930
Audi A3    873
Peugeot 3008   838
Škoda Octavia   831
Audi A5   760
Nissan Qashqai   753
Mercedes-Benz C-Klass   748
Audi Q5   717
Volvo XC90   707
Mitsubishi Outlander   657
Volvo V70   630
Källa: Car.info