Det började med Tesla. Nu har fler biltillverkare gått över från att ha knappar och vred i kupén till att manövrera allt via en pekskärm.
Men den trenden bör stoppas, anser Mark Takahashi på amerikanska bilhandlaren Edmunds.com.
– Bilarna ser renare och modernare ut, men när du vill göra något så enkelt som att ändra temperatur så måste du ta ögonen från vägen och det är farligt, säger han.
En stor pekskärm där du styr i princip allt, från radiokanaler och gps till klimatkontroll. Tesla introducerade den nya, superrena interiören och ganska snabbt började många andra tillverkare att haka på trenden.
Men hur praktiskt är det egentligen?
Den amerikanska bilsajten Edmunds har en expert, Mark Takahashi, som anser att det är trafikfarligt med en enda skärm för de flesta funktioner.
Och Mark får faktiskt stöd för din kritik av den tunga amerikanska stiftelsen AAA Foundation for Traffic Safety.
Enligt en studie som gjordes för tre år sedan visade att allra farligast var att ställa in GPS-systemet vilket kunde medföra att föraren flyttade blicken från trafiken och tittade på navigationsskärmen i upp till 40 sekunder.
30 nya bilar av modellåret 2017 utvärderades och gick ut på att försökspersoner skulle använda pekskärmen, försöka ringa ett telefonsamtal, skicka ett sms, ställa in GPS och använda röststyrning. Forskarna ville se hur krävande aktiviteterna var mentalt och mätte därför hur lång tid som föraren flyttade sin blick eller släppte ratten.
Det framkom även att röststyrningen, vars syfte är att behålla förarens uppmärksamhet på vägen, faktiskt krävde mer mental ansträngning än att använda fysiska knappar eller infotainmentskärmen.
De tolv bilmodeller som fick sämst betyg (av AAA Foundation for Traffic Safety):
Audi Q7
Chrysler 300C
Dodge Durango GT
Ford Mustang GT
GMC Yukon
Honda Civic Touring
Honda Ridgeline
Mazda 3
Nissan Armada
Subaru Crosstrek
Tesla Model S
Volvo XC60 T5 Inscription
Mark Takahashis slutsats:
– Bilarna ser renare och modernare ut, men när du vill göra något så enkelt som att ändra temperatur så måste du ta ögonen från vägen och det är farligt, säger han.
Men han lyfter fram Mazda och BMW som förebilder i designen av kupén:
– De har hittat en bra balans mellan skärmar och knappar. Här får föraren fortfarande använda rätt knappar, speciellt för klimatkontroll.
Maths Nilsson är grundare av Carup.