EU: Bevis för chockhöjd tull på bilar från Kina

Kinesiska elbilar kan få chockhöjda EU-tullar i efterhand. EU-kommissionen säger att de nu har bevis för att kinesiska elbilar får orättvisa subventioner.

EU har sedan oktober granskat om kinesiska elbilar får statliga bidrag som snedvrider konkurrensen. Nu uppger nyhetsbyrån Reuters att EU-kommissionen publicerat ett dokument där de säger sig ha bevis för orättvisa subventioner. Sedan utredningen startat har importen ökat med 14 procent. 

EU utredningen säger att tillverkare i Europa nu lider skada. Nu uppger Reuters att alla kinesiska elbilar ska börja tullregistreras inom kort. De nya tullavgifterna kan träda i kraft från nyår, men bilar som importeras tidigare kan få avgiften retroaktivt. 

BYD är ett av märkena som kan få chockhöjda importtullar, men tullarna kan även drabba Volvo Cars och Tesla som tillverkar många bilar i Kina.

Det har förekommit uppgifter om att den nya tullen kan hamna på 20-25 procent, jämfört med dagens 10 procent. Många internationella bilföretaget tillverkar i Kina. Strafftullarna riskerar inte bara att slå mot de vi definierar som kinesiska biltillverkare.

Bilmärken som Volvo, BMW och Tesla har en stor del av sin biltillverkning i Kina. Polestar har än så länge all tillverkning i Kina. Men det är framförallt nya billiga bilar från BYD som EU är rädda för. BYD har redan börjat förbereda sig och bygger en ny bilfabrik i Ungern. Volvo Cars försöker att få igång tillverkning av nya EX30 i Gent i Belgien redan i slutet av 2024.
LÄS MER: