Nu börjar det bli hög tid att planera skiftet till sommardäck. Många letar efter testvinnare innan de väljer nya däck. Men en ofta förbisedd faktor är däckens slitstyrka. Ett nytt test avslöjar att det kan skilja 4000 mil i körsträcka mellan olika sommardäck.
Tyska bilistorganisationen ADAC har testat 16 vanliga sommardäck i dimensionen 215/55 R17 som passar för många vanliga mellanklassbilar och mindre SUV:ar. Den viktigaste faktorn i däcktestet som viktas med 70 procent är körsäkerhet. Övriga 30 procent fördelas mellan slitage, bränsleförbrukning och buller.
Vinnarna i årets test är Continental PremiumContact 7, Michelin Primacy4+ och Kumho Ecsta HS52. En intressant faktor som många förbiser när de ska välja nya däck är slitstyrkan, som kan få enorm påverkan på däckets totalekonomi. ADAC:s test visar på enorma skillnader mellan olika däck.
Längst av alla rullade Kumho Ecsta HS52 som beräknas hålla i 6930 mil. Det minst slitstarka däcket, Vredstein Ultrac, beräknas inte hålla länge än 2720 mil, skillnaden är således 4210 mil. Den som är ute efter god ekonomi i sitt bilägande gör således klokt i att försöka välja ett däck med hög slitstyrka i kombination med goda köregenskaper. De allra sämsta däcken är förstås de som har mediokra testresultat och ändå slits snabbt.
Så långt rullar sommardäcken
Däck | Beräknad körsträcka |
Vredestein Ultrac | 27.200 km |
Goodride Solmax 1 | 35.600 km |
Linglong Sport Master | 37.400 km |
Sailun Atrezzo ZSR2 | 38.000 km |
Fulda SportControl 2 | 40.400 km |
Nexen N´Fera Primus | 40.800 km |
Debica Presto UHP 2 | 42.700 km |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 43.700 km |
Falken Ziex ZE 310 EcoRun | 46.300 km |
Bridgestone Turanza 6 | 47.900 km |
Hankook Ventus Prime4 | 49.900 km |
Semperit Speed-Life 3 | 55.200 km |
Continental PremiumContact 7 | 60.300 km |
Michelin Primacy 4+ | 60.300 km |
Goodyear EfficientGrip | 68.800 km |
Kumho Ecsta HS52 | 69.300 km |
Däcken som var bäst i testet
Däck | ADAC Betyg | Körsäkerhet | Miljö | |
Continental PremiumContact 7 | 2 | 1,7 | 2,6 | |
Michelin Primacy 4+ | 2,1 | 2,2 | 1,7 | |
Kumho Ecsta HS52 | 2,3 | 2,1 | 2,8 | |
Debica Presto UHP 2 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,6 | 2,6 | 2,6 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter