Många har beskrivit Tesla Model 3 mot Polestar 2 som den stora tungviktsduellen bland elbilar.
Men vilken är bäst? Det brittiska motormagasinet Autocar gjorde en grundlig jämförelse när de tog ut bilarna på en långkörning.
– En riktigt tuff och jämn match mellan två bra bilar, men Tesla vinner knappt, skriver testteamet.
Här får du veta vad som fällde avgörandet.
Autocar är ett brittiskt bilmagasin som startade redan 1895 och titulerar sig “världens äldsta biltidning”. Men tidningen hänger med bra även 2020 och är fortfarande en auktoritet när det gäller biltester. Och för några dagar sedan bestämde sig Autocar för att ge sig in i elbilarnas tungviktsmatch – Tesla Model 3 Performance mot Polestar 2. En landskamp mellan USA och Sverige (och Kina).
“Vi ville helt enkelt jämföra världens populäraste elbil med den första riktiga utmanaren och se om vi står inför ett tronskifte” var motiveringen.
Bilarna kördes tills batterierna behövde laddas och under tiden vägdes många saker in i bedömningen, t ex känslan bakom ratten och design.
Testföraren som kör Polestar 2 för första gången beskriver känslan så här:
“Kupén känns intim och sofistikerad. Man omges av en massa läckra material och får nästan känslan av en Porsche 911.”
Dessutom märker föraren att folk nyfiket vänder sig om på gatan för att få en glimt av bilen, en händelse som tydligen inte inträffar så ofta på provturer.
Polestar 2 får även bra betyg för uppförande på motorvägen, där bilen beskrivs som stadig, lättkörd och tyst.
Efter cirka 30 mils körning kommer första slutsatsen: “Tesla ger en lite roligare första känsla, men den svenska bilen ger ett allt bättre intryck ju mer man kör – även om Öhlins justerbara stötdämpare är oväntat hårda”.
Men vilken bil vinner landskampen?
Det snabba svaret: Tesla. Även om segern är mycket knapp.
“För att vara två rivaler bland elbilar är modellerna förvånande nog så olika varandra. Polestar 2 är en bil man verkligen vill ha och dessutom ett bättre bygge. Men Tesla är mer kompromisslös och en bil med mer karaktär och körglädje. Därför vinner Tesla, med en ytterst liten marginal.
Sen nämner teamet en annan sak som för tillfället talar till Teslas fördel: laddning av bilarna.
De kunde lätt välja någon av de Superchargers med 100 kW-stationer som finns längs motorvägen i England och snabbt ladda Teslan.
“För Polestar 2 var vi tvungna att välja en Shell-mack med en 50 kW-laddare, som visade sig vara trasig. Vi fick hitta en annan laddare och vänta på att en BMW i3 skulle ladda klart.”
Fakta Tesla Model 3 Standard Range Plus
Grundpris: 540 000 kr
Räckvidd: 53 mil (WLTP)
Batteri: 50 kWh 360 V litiumjon
Hästkrafter: 456 hk kW maximal uteffekt, max vridmoment 639 Nm
Acceleration: 0–100 km/h: 4,6 sekunder
Fakta Polestar 2
Grundpris: 650 000 kr
Räckvidd: 50 mil (WLTP)
Batteriet: 78 KWh – effekten i motorn är 408 hk och max vridmoment 660 Nm
Acceleration: 0-100 km/h: 4,7 sekunder
Maths Nilsson är grundare av Carup.