Världens högst värderade biltillverkare Tesla spurtade för att klara målet om att leverera 500 000 bilar under 2020.
Och det tycks vara bilköparna som fått betala priset. Elon Musk uppmanade personalen att strunta i kvalitetskontrollen.
Nu vittnar en besviken bilägare om dörrar som sitter snett och lampor som sticker ut från bilen.
Tesla har lovat marknaden att företaget skulle leverera 500 000 bilar under 2020. Det betyder att företaget skulle leverera 181 000 bilar under sista kvartalet.
SENASTE NYTT: TESLA KLARADE NÄSTAN MÅLET
Trots minskad försäljning i Europa tyder mycket på att Tesla klarat det. Men inte utan att kompromissa med kvaliteten under spurten på kvartalet. I ett mejl bara några dagar före nyår uppmanar Elon Musk personalen att strunta i kvalitetskontrollen, uppger Electrek.
– Särskild hjälp skulle uppskattas i slutet av linjen för att säkerställa att bilar som byggs nu kan levereras omedelbart utan ytterligare förbättringar av PDI, eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt med tid för det, skriver Elon Musk.
PDI står för Pre-delivery-inspection och är en kvalitetskontroll som alla biltillverkare normalt sett gör innan bilarna skickat ut till kunderna. Nu vittnar en besviken ägare att han dagen före nyår fick leverans av en Tesla Model 3 med stora kvalitetsbrister.
Bland annat är passagerardörren svår att stänga, baklyktorna sticker ut och bagageluckan linjerar inte mot taket. Lackeringen har också en stor pärla. Inne i bilen sitter tejp som tycks markera olika defekter
– Jag trodde kvalitetsbristerna var tillrättade efter fyra år med Model 3, men jag borde vägrat leverans säger ”Tech-Chris” i en ny Youtubevideo där han går igenom sin nya bil.
Några dagar senare kom Teslas mobila serviceteam hem till honom och justerade dörren, men nu är det i stället en glipa mellan framdörren och bakdörren. Kanske småsaker och något andra bilmärken också lider av, Men Tech-Chris är orolig för sin dyra elbil.
– Vad jag är mer orolig i efterhand är glipan där bagageutrymmet möter c-stolpen eftersom den glipan också är ganska stor och jag inte ser ett självklart sätt att fixa / justera det, säger han vidare.
I Sverige sjönk leveranserna av Model 3-bilar under 2020 med 16 procent till 3534 bilar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter