Biltillverkarna laddar för en våg av nya elbilar nästa år.
2021 kommer verkligen att bli elbilens år – över 40 nya modeller har premiär.
Här är nyheterna du behöver ha koll på.
Under det gångna året har laddhybriderna ökat kraftigt och en rad nya modeller med både bensin- och elmotor har lanserats. I Sverige har laddhybrider ökat med 158 procent, medan elbilar gått upp med 51 procent. Men redan nu i december är elbilen Volkswagen ID.3 på väg att bli etta på registreringstoppen.
Nästa år kan bli elbilens verkliga genombrott då en strid ström av nya modeller lanseras. Hela 40 nya helt elektriska modeller lanseras på bilmarknaden. Dessutom får elbilar höjd bonus i Sverige till 70 000 kr, medan bonusen för stora laddhybrider sänks. Ja, 2021 har stora möjligheter att bli året då elbilarna slog igenom på bred front.
Här är de hetaste elektriska nyheterna nästa år – häng med!
Audi
Audi har varit tidigt ute med elektrifieringen och den stora suv:en e-tron har funnits på marknaden i två år nu. Under 2021 kommer både den elektriska sportbilen Audi e-tron GT och den mindre suv:en Q4 e-tron. e-tron GT delar teknik med Porsche Taycan och blir den snabbaste Audin hittills. Q4 e-tron har samma teknik som Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, men blir på känt Audimanér lyxigare och sportigare.
BMW
Under 2021 lanseras iX, BMW:s första modell på en helt ny elbilsplattform sedan i3 kom 2013. iX blir en stor suv med ett batteripaket på över 100 kWh, vilket ska ge en räckvidd på över 60 mil. Bilens design har redan väckt debatt bland BMW-fansen. Senare under året visas BMW i4 som delar teknisk plattform med 4-serien.
Citroën
Nya C4 blir en spännande utmanare i Golfklassen som kommer både med bensin, diesel och elektrisk drivlina. Citroën skippar den klassiska halvkombin och förvandlar modellen till en crossover. Batteriet i den elektriska versionen är dock inte på mer än 50 kWh, så det blir spännande att se om räckvidden blir tillräcklig.
Ford
Det har gått över ett år sedan Ford premiärvisade nya elbilen Mustang Mach-E, men det är först nu bilen kommer till Sverige. Till att börja med släpps bilen med två batteristorlekar, 75 KWh med 45 mils räckvidd och 98 KWh med 60 mils räckvidd. Köparna kan också välja mellan två- och fyrhjulsdrift.
Lucid
Nya elbilsmärket Lucid har lovat släppa sin nya bil Lucid Air nästa år. När det gäller prestanda och räckvidd lovar Lucid branschledande siffror. Bilen ska ha ett 113 kWh batteripaket som ger en räckvidd på 83 mil.
Mercedes
Märkets första elektriska försök EQC är ingen större försäljningssuccé, men nu laddar Mercedes om. Under året kommer EQA, EQB och lyxbilen EQS. Den senare kommer i början av året och är fullspäckad med ny teknik. Bland annat har bilen den största skärmen någonsin och lika ren kupéluft som en operationssal.
Opel
Med nya Mokka tar Opel flera kliv framåt designmässigt, och bilen kommer både med bensin, diesel och elektrisk drivlina. Opel Mokka-e har ett batteri på 50 kWh som ger en räckvidd på 32 mil enligt WLTP. Elmotorn är på 136 hk.
Nissan
Nissan hoppade på elbilståget väldigt tidigt med sin Leaf, men har ändå halkat efter i utvecklingen. Det ska nya suven Ariya rätta till. Bilen är en futuristisk skapelse med ett batteri på 63 eller 87 kWh som ger en räckvidd på 36 eller 50 mil.
Porsche
I början av året kommer flera nya versioner av Porsche Taycan som blivit en stor försäljningssuccé för Porsche. Dels kommer en billigare instegsversion med bakhjulsdrift, dels kommer sportkombin Taycan Cross Turismo. Senare under året sägs Porsche också presentera en elektrisk Porsche Macan.
Skoda
Nya elsuven Enyaq har redan visats, och i vår börjar bilen levereras till svenska kunder. Vi kan också se fram emot de första testerna. Bilen bygger på samma teknik som Volkswagen ID.4, men får ett lägre pris. Instegsmodellen med bakhjulsdrift kostar från 448 500 kr.
Tesla
Under våren kommer de första versionerna av nya suv:en Model Y äntligen till Sverige, två år efter att modellen visades för första gången. Model Y delar grundteknik med Model 3, men har flera tekniska förbättringar. Modellen finns både som Long Range och Performance. Long Range-versionen med 50,5 mils räckvdidd kostar från 719 900 kr i Sverige.
Volvo
Retoriskt sett ligger Volvo långt framme med elektrifieringen då vd Håkan Samuelsson till och med vill förbjuda bensin- och. dieselbilar. Om fyra år ska varannan Volvo vara helt elektrisk. I verkligheten har märket just börjat tillverka och leverera sin första elbil. I början av mars är det dags för nästa modell. Då premiärvisas nya C40 som blir en slankare coupéversion av XC40. Under året presenteras också en tvåhjulsdriven version av XC40 med lägre effekt och mer överkomligt pris.
Volkswagen
Volkswagen fortsätter att satsa hårt på nya elbilar och närmast i pipeline finns den fyrhjulsdrivna sportversionen av ID.4, kallad GTX. Bilen får dubbla elmotorer och 310 hk. Lite senare kommer ID.5 som är en slimmad coupéversion av ID.4.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter