Mat Watson försöker övertyga sig själv och sin vän Sam att elbilar kan vara roliga att köra. Till sin hjälp använder de en Hyundai IONIQ 5 som jämförs mot en BMW M2 på racerbanan Silverstone.
– Jag tror absolut inte att det är möjligt att ha kul i en elbil, säger Sam.
Många bilentusiaster har svårt att acceptera elbilar. Argument som ofta dyker upp mot elbilar handlar om att de är tysta, jobbiga att ladda och väger mycket. Mat Watson från Carwow tog sig an uppdraget att försöka övertala sin vän Sam som hatar elbilar att de faktiskt kan vara roliga. Därför tog han med sig en Hyundai IONIQ 5 och en BMW M2 som vännerna sedan kör runt på den brittiska racerbanan Silverstone.
Innan de ger sig ut på banan behöver de ladda och tanka bilarna. Förbränningsbilen är klar på några sekunder, men när det kommer till elbilen stöter duon på problem.
– Politikerna måste göra det lättare att ladda elbilar. Varje mack borde vara tvungen att minst ha en elbilsladdare, säger Mat Watson.
De kör sedan båda bilarna på den klassiska banan. M2:an känns bra ute på Silverstone enligt Watson, men måste ställas på sidan efter ett tag då bromsarna blivit överhettade. När Sam sedan kör elbilen överraskas han.
– Den är bra, väldigt tung, men det känns bra, säger Sam.
Efter lite mer körning och laddningsstrul frågar Mat Watson ifall Sam hade kul i elbilen.
– Jag hade kul i denna elbil. BMW var bättre på banan, men IONIQ 5 var roligare att köra, säger Sam.
– Jag har alltid ogillat elbilar för att de känns så annorlunda, men denna modell kändes precis som en normal förbränningsbil, säger Sam.
Mat Watson sammanfattar deras körning med att han tror elbilar som IONIQ 5 kommer göra att fler vågar gå över till el. Samtidigt är han tydlig med att infrastrukturen måste bli mycket bättre.
– Känslan är att det är saken som stannar upp övergången till el, säger Mat Watson.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.