Elbilen Lucid Air är väldigt ovanlig i Europa, men har drabbats av en svår batteribrand. Föraren väjde för att undvika en olycka i centrala Warszawa, men körde in i en trafikljusstolope. Batteriet punkterades och började brinna. Efter att elbilen släckts flammar den på nytt upp.
Elbilar brinner 20 gånger mer sällan än förbränningsbilar enligt svensk statistik, men när det väl händer är bränderna svåra att släcka. Batteriet sitter väl skyddat och ska inte börja brinna vid en kollision. Men märkligt nog var det just vad som hände när föraren i den lyxiga Lucid Air, som kostar över en miljon kronor, körde in i en stolpe i centrala Warszawa i Polen i fredags.
Eftersom olyckan inträffade i morgonrusningen i en storstad har en stor mängd bilder på den brinnande elbilen spridits i sociala medier. Dessutom ska exemplaret av Lucid Air varit det enda i Polen. Enligt polska medieuppgifter väjde elbilen för att undvika en kollision, men träffade istället en trafikljusstolpe.
Batteriet punkterades och orsakade en svårsläckt batteribrand. Olyckan inträffade i korsningen mellan Aleja Niepodległości och Antoniego Madalińskiego i Warszawa och orsakade stora trafikstörningar och förseningar i kollektivtrafiken. Enligt Metrowarszawa.gazeta ska föraren ha klarat sig oskadd.
Räddningstjänsten släckte först bilen på några minuter, men den började brinna ännu en gång, en youtube-video visar hur bilvraket brinner efter att den först släckts. Elbilsbatterier kan vara svåra att släcka när de börjat brinna. Att en elbil skull ge ifrån sig mycket mer giftiga gaser än en konventionell bil är inte bevisat enligt svenska forskare vid RISE-institutet.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter