Tesla skyller på för hårt stängd lucka – elbil rostar

Bakluckan rostade flera gånger för en svensk Tesla Model 3-ägare. Två gånger lagade Tesla felet på garanti. När luckan rostade en tredje gång skyllde Tesla på att ägaren stängt bakluckan för hårt. Nu har tvisten avgjorts av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Tesla har dock ännu inte följt beslutet, uppger SN.

En svensk Tesla Model 3-ägare köpte sin elbil 2019 som fabriksny för ett pris på 741 000 kronor. Elbilen fungerade i stort sett bra förutom att det bildades rost vid bakluckan. Model 3-ägaren lämnade då in sin bil hos Tesla som åtgärdade problemet och sa att rosten berodde på att bakluckan var felinställd. Elbilen lackerades om och justerades, men felet kom tillbaka efter ett tag och Tesla åtgärdade det även denna gång. 

När det sedan dök upp rost vid bakluckan igen en tredje gång trodde ägaren att Tesla skulle åtgärda felet, som de gjort tidigare. Men Teslas tekniker hävdade denna gång att alla inställninger med bakluckan var korrekt. I stället menade de att rosten måste uppkommit på grund av Model 3-ägaren själv, som enligt teknikerna måste stängt bakluckan för hårt. Dessutom hade elbilens garanti löpt ut vid detta tillfälle, skriver SN.

Tesla Model 3.

Den svenska Model 3-ägaren höll inte med Tesla alls. Enligt honom har flera Model 3-bilar haft liknande problem med bakluckan som skapat en rostbildning och när elbilstillverkaren vägrade stå för kostnaderna valde han därför att anmäla företaget till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).  

ARN valde att ge mannen rätt eftersom de menade att ett fel som återkommit på det sättet är ett tydligt tecken på att Tesla inte åtgärdat problemet korrekt, ARN valde därför att rekommendera Tesla att avhjälpa Model 3-ägaren med kostnaderna. Enligt ägaren har Tesla fortfarande inte agerat sedan ARN:s beslut fattades, skriver SN.
LÄS MER: