Volvo Cars höjer priset med 35 000 kronor i USA på sin nya elbil EX90 trots att 10 viktiga funktioner på bilen saknas. En handlare uppger att 40 procent av köparna avbokat sin bil.
– Utan dessa funktioner är bilen en överprissatt besvikelse, säger en kund som beställt EX90 till branschtidningen Autonews.
Nya Volvo EX90 har varit ett av de mest utmanade utvecklingsprojekten för Volvo någonsin. Bilen är redan kraftigt försenad och i slutet av juni meddelade Volvo att köparna ska få bilen utan 10 viktiga funktioner. Viktiga säkerhetsfunktioner ska komma först 2025. Detta trots att bilen kostar över en miljon kronor.
Nu uppger en återförsäljare i USA att 40 procent av köparna valt att avbeställa sin Volvo EX90, enligt Autonews. Volvo Cars ska dock ha sagt att det handlar om fem procent av 10 000 förbeställningar i USA.
– Människor som lägger de första insättningarna är tidiga användare. De vill ha den senaste och bästa tekniken, uppger en Volvohandlare för tidningen.
Trots att tio funktioner saknas, bland annat Lidar som upptäcker trafik, flera säkerhetsfunktioner, Apple CarPlay och dubbelriktad laddning har Volvo valt att höja priset på bilen i USA med 35 000 kronor på grund av högre kostnader. I Sverige är priset än så länge oförändrat och startar på 997 000 kronor.
De stora problemen med Volvo EX90 beror enligt uppgifter till Carup på bilens core computer med chip från Nvidia. Utvecklingen har pågått sedan 2019, men är fortfarande inte klar. Tekniken är helt ny för Volvo och finns sedan tidigare bara i Tesla och i några kinesiska bilmärken. Utvecklingsprojektet har kantats av stora problem, ledningen har bytts flera gånger och tekniken är helt ny för Volvo Cars.
Core Computing innebär att all datakraft flyttas till en huvuddator istället för i 50-100 olika små elektronikenheter som kan finnas runt om i bilen för olika funktioner. Vinsten är lägre inköpskostnader och stora möjligheter till uppdatering – när tekniken väl fungerar. Volvo är inte den enda tillverkaren som har problem med Core Computing. Volkswagen har skjutit upp sina modeller med den nya tekniken i flera år och köpt in sig i Rivian och Xpeng ör att komma ikapp.
Förutom utvecklingsproblemen med mjukvaran kommer även de först levererade EX90 att kallas tillbaka för att få sin core computer utbytt. Bilen är så kraftigt försenad att hårdvaran hunnit bli föråldrad innan den ens lanserats. Leveranserna ska förhoppningsvis starta i höst, två år efter att bilen visades upp.
– Volvo fördröjer många funktioner som gör den här bilen speciell utan att justera priset på bilen tillräckligt. Utan dessa funktioner är bilen en överprissatt besvikelse, säger en kund som beställt EX90 till Autonews.
Här är listan på funktioner som saknas vid kundleverans:
Apple CarPlay. Planerad OTA-uppdatering, slutet av 2024
Lidar first safety scenario, från mitten av 2025
Cross traffic alert front automatic braking, från mitten av 2025
Straight crossing path, från mitten av 2025
Curve speed assist, från mitten av 2025
Connected safety, från mitten av 2025
Ljust tema i center- och förardisplay, från mitten av 2025
Batterianvändning (automatiskt energisparläge), från mitten av 2025
Smart Charging, från mitten av 2025
Bi-directional charging (Vehicle-to-home, vehicle-to-grid), från mitten av 2025.
Volvo om EX90: ”Helt ny nivå av säkerhet”
Volvo Cars PR-avdelning har lämnat följande kommentar om EX90:
När kunderna får sin nya Volvo EX90 kan de förvänta sig en helt ny nivå av säkerhet:
– en banbrytande och omfattande uppsättning utvändiga sensorer, inklusive lidar, vars funktionalitet kommer att förbättras över tid
– ett förarförståelsesystem (DUS) med dubbla sensorer som standard
– ett nytt interiörradarsystem som känner av passagerare i hela kupén.
Inledningsvis kommer lidartekniken i EX90 att samla in datapunkter (ingen personlig information) som i ett senare skede ska kunna aktiveras samt bidra till bilens breda spektrum av säkerhetsfunktioner och öka förståelsen för omgivningarna utanför. Över tid kommer bilens kapacitet att förbättras och antalet funktioner att utökas med hjälp av uppdateringar.
Med nya, toppmoderna kameror, radarsystem och ultraljudssensorer är EX90 byggd för att vara den säkraste Volvobilen någonsin. De nya systemen ger en mer precis och tydlig bild av omgivningarna runt omkring fordonet, vilket gör det enklare att upptäcka eventuella hot och därmed undvika potentiella kollisioner. EX90 är först ut med våra nya system för förarförståelse och interiörradar, vilka rent generellt bidrar till högre säkerhet i EX90. Med den kommande lidaruppdateringen som ska förbättra funktionerna för sikt och detektering ytterligare, höjs nivån ytterligare.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter