Ducati har gjort en rekordlätt V2-motor

Ducati slår sitt eget rekord. De har byggt en sin lättaste V2-motor någonsin.

Små lätta pistolkulor med många hästkrafter är ett signum för Ducati. Med sina V2-motorer har de nått stora framgångar på racerbanorna. Man räknar inte till mindre än 400 segrar och över 1000 pallplatser.  Nu är det dags för dem att presentera ett nytt stjärnskott. Det är också deras lättaste V2-motor genom alla tider. Och den finns i två olika versioner, den mindre på 115 hästkrafter och en större med 120. Cylindervolymen är 955 kubikcentimeter.

Med Intake Variable Timing (IVT) har Ducatis ingenjörer byggt en motor som svarar blixtsnabbt på gasen. Därtill har man samma Quick Shift-växlar som på V4-motorerna. Den här nya motorn är inte byggd för nybörjare eller de som tycker om att ta en lugn tur på landet. Det är ett litet smidigt paket som ska sitta i en motorcykel som är byggd för tävling. 

Med den nya motorn har man justerat och förbättrat sina tidigare lättviktsmotorer. Man märker av en hel del förändringar som ska ge en bättre förarkontroll och högre hastighet. Vikten är rekordlåga 54 kg.

Ducati firar snart 100 år. Företaget grundades 1926 i Bologna av Antonio Cavalieri Ducati och hans söner. Man började med att tillverka kondensorer och andra reservdelar till radioapparaterna som var på tapeten. Man blev snabbt framgångsrika och gav sig in på motorcykelbyggande. 

Familjen Ducati kunde 1935 bygga en ny fabrik en bit från Bologna, i Borgo Panigaleområdet. Fabriken blev sönderbombad av de allierade 1944. Men efter kriget byggdes allt upp igen och sedan dess har Ducati varit en av världens bästa tillverkare av racerhojar.