Ford gör chockerande förluster på sina elbilar. Under andra kvartalet förlorade märket 340 000 kronor på varje såld elbil. Nu tvingas Ford skjuta upp sina tillverkningsmål för elbilar.
Elbilarna blev en kostsam historia för Ford under andra kvartalet, trots en vinst på 20 miljarder kronor totalt. Tillverkaren förlorade otroliga 19 miljarder kronor på elbilar under andra kvartalet. Orsakerna är att bilarna är dyra att utveckla och tillverka, Ford har heller inte kommit upp i kritiska volymer. Dessutom har Teslas prissänkningar förvärrat situationen ytterligare. Ford räknar med att förlora nästan 50 miljarder kronor på elbilar i år.
Ford tvingas nu skjuta upp sina volymmål för elbilar. Planen var att nå en rullande årsvolym på 600 000 bilar i slutet av 2023, nu skjuts målet upp till någon gång under 2024. Ford skulle dessutom nå två miljoner elbilar under 2026, nu är det oklart när det målet ska nås.
– Övergången till elbilar sker, det kan bara ta lite längre tid, säger finanschefen John Lawler.
Ford har fortfarande som mål att tjäna pengar på sina elbilar och tänker inte minska sina investeringar i elbilar. Men när lönsamheten kan uppnås och hur det ska ske vet ingen idag. Ford siktar på 8% marginal.
– Vi kommer att hitta ett sätt att komma till de 8%, säger John Lawler.
Försäljningen av F-150 Lighting ökade kraftigt under kvartalet, medan Mustang Mach-E tappade 21 procent. Ford säger sig ändå vara nöjda med hur verksamheten har utvecklats och ser utfallet för Ford F-150 Lightning och Mustang Mach-E EV som en stor framgång, och de kommande bilarna ska bli ännu bättre.
– Medan andra försöker komma ikapp har vi rena, nästa generations produkter i avancerad utveckling som kommer att blåsa bort folk, säger koncernchefen Jim Farley (bilden ovan).
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter