Det här var världens bästa bil på sin tid. Mercedes S-klass W140 fick namnet Legenden och hade extra mycket – av allt.
– Den var så tekniskt avancerad och innovativ att väldigt få hade råd att köpa den, säger motorjournalisten Doug DeMuro, som blir nostalgisk när han provkör det tyska teknikundret.
Se videon här – och få en skön historielektion.
Om bara några dagar presenteras 2021 årsmodell av S-klass – generation W223 – och det är ingen tvekan om att den blir en toppmodell med tekniknyheter som kommer imponera på många.
Men ni som varit med ett tag vet ju vilket intryck S-klass gjorde i början av 90-talet när W140 kom.
Visserligen ansågs bilen vara ”överkonstruerad” på det sätt Mercedes ofta hade gjort med S-klass, men vilken käftsmäll mot uppstickarna S-klass var.
Den amerikanske motorjournalisten Doug DeMuro har fått låna ett exemplar av en vän och går noggrant igenom bilen, så att vi verkligen ska förstå hur skickliga Mercedes ingenjörer var på det glada 80-talet:
– Det här var den sista Mercedesen som byggdes enligt den gamla filosofin: “vi ska göra bästa bilen på marknaden – kostnader och marknadsföring kan vi fundera på senare”.
– Sen kom japanska konkurrenter, t ex Lexus, som tvingade Mercedes att kapa kostnader och bygga billigare bilar, säger Doug DeMuro.
Det sägs att utvecklingskostnaden landade på osannolika 10 miljarder kronor för att få ut W140-generationen. BMW:s dåvarande vd uttalade sig offentligt vid lanseringen: “Det här är alla bilars moder”.
Planeringen av W140 startade redan 1981, men för varje år blev bilen allt vräkigare och mer komplicerad. Dessutom drog den nykonstruerade V12:an ut på tiden.
Tillslut hade karossen växt till 520 cm längd och för att hjälpa förarna att backa bilen konstruerades så kallade pejlstänger – uppfällbara små antenner – så att man kunde ha koll på bakdelen. Du ser förstås den innovationen i videon.
Kupéutrymmet är gigantiskt och Doug DeMuro kan förstås inte låta bli att demonstrera alla 90-talets nymodigheter, som den s k minnesknappen – den gröna knappen i dörren som automatiskt kunde återställa vinkeln på backspegeln.
Han kör en S500 med en femliters V8-motor som ger 320 hk och 475 Nm vridmoment.
– Många känner kanske inte till att Mercedes funderade på att stoppa in en V16-motor i S-klass bara för att krossa BMW, säger han. Konkurrenten BMW ö verraskade ju Mercedes med att komma med en 7-serie som hade V12-motor.
När S-klass kom 1991 kallades den ibland föraktfullt för “lådan på hjul” p g a sin lite kantiga design. Men Doug DeMuro menar att utseendet var före sin tid:
– Den har åldrats väl och känns faktiskt fortfarande ganska modern.
Hur känns det att köra en 30 år gammal S-klass då?
– Det känns väldigt bra, man blir avslappnad och lugn. Men bilen kan inte accelerera och styrningen är trög. Det verkar som att Mercedes ingenjörer ville undvika sportkänsla, säger Doug DeMuro.
Maths Nilsson är grundare av Carup.