Chockhöjt pris på elbilsladdning: ”Man kan cykla eller gå”

Nu ökar priserna på snabbladdning rejält. Laddoperatören Mer chockhöjer till 10 kronor per kWh för snabbladdning utan abonnemang. 
– Man kan försöka undvika de kortare resorna och cykla eller gå och tänka på att köra ekonomiskt, säger Jesper Rönnlund, affärsansvarig för Vattenfall Incharges hemmaladdning, till Dagens Industri. 

De skenande elpriserna har gjort att det blivit rejält mycket dyrare att ladda elbilen hemma. Men än så länge är det, förutom vid pristoppar för den som har timpris, billigare att köra elbil än bensinbil. 

Hittills har priserna för snabbladdning inte ökat så mycket trots att elpriserna skenat. Men nu börjar laddoperatörerna höja sina priser kraftigt. Nu meddelar Mer att de höjer priserna och blir bland de dyraste i Sverige. 

Att snabbladdare bilen hos Mer med över 150 kW kommer nu att kosta 10,20 kronor per kWh om du inte har ett abonnemang. Långsammare laddning under 150 kW kostar 9,20 kronor. Har du abonnemang blir kostnaden för snabbladdning 8,50 kronor per kWh. Många elbilar drar över två kWh per mil vid långkörning i högre hastighet. Vintertid kan förbrukningen bli ännu högre.

Ionity har sedan länge tagit 8,70 kronor per kWh för den som inte har något abonnemang, och än så länge ligger priset kvar. Teslas pris för Supercharger har höjts till 7,70 kronor på många ställen, även om det är billigare i Norrland. OkQ8 tar 6,99 kronor och Circle K tar 6,29 kronor. 

Att hemmaladda en elbil ökar i genomsnitt din elförbrukning med 2400 kWh, något som riskerar att bli riktigt dyrt i vinter, när terminspriserna pekar på elpriser på över sju kronor per kWh i januari i elprisområdena för södra Sverige och Mellansverige. Nu uppmanar elbolag elbilsägare att åka buss och cykla för att spara pengar och energi. 

– Övergången till elbilar behövs för att få ner utsläppen av koldioxid. Men det finns en hel del man kan göra för att spara energi. Man kan försöka undvika de kortare resorna och cykla eller gå och tänka på att köra ekonomiskt. Allra viktigast är att ladda när elpriset är som lägst, säger Jesper Rönnlund, affärsansvarig för Vattenfall Incharges hemmaladdning, till Dagens Industri.