Det är bara fyra månader kvar till nyårsafton och bilåret 2021 är fortfarande ett stort frågetecken. Fyra viktiga frågor för Sveriges största bransch hänger i luften. Vilken annan bransch skulle acceptera så kortsiktiga villkor från politikerna som bilbranschen ges? Att regeringen inte vill ge klara besked är en skandal.
Bilbranschen och fordonstillverkning är Sveriges största bransch och svarar totalt sett för 200 000 arbetstillfällen inom tillverkning, försäljning och eftermarknad. Om bara fyra månader ska regeringen ändra förutsättningarna. Men ingen vet i dag vad som kommer hända, trots att stora företag och 1000-tals jobb kan påverkas.
CarUp.se har tidigare berättat om alla frågor som förändras: Bonus-Malusskatten, Bensinkvaliteten, Tjänstebilsbeskattningen och skattechock på biodrivmedel. Det har visserligen varit en turbulent tid med coronapandemi, men vilken annan bransch skulle acceptera att bli så här styvmoderligt behandlad?
Bonus-Malusskatten:
Vid nyår ska det enligt tidigare besked komma en ny förtydligad och skärpt bonus-malus-skatt. Ingen i branschen tycks veta vad som sker om fyra månader. Innebär det en ny skattechock på bensinbilar och ännu högre bonus på en el- eller laddhybridbil? Bilar som beställs i dag kan få en helt ny skatt när de levereras, vilket skapar osäkerhet för bilköparen.. Det är dags för besked nu, Magdalena Andersson!
Bensinkvaliteten och höjd bensinskatt:
Chockhöjda förmånsvärden på klimatbonusbilar:
I dag är det extremt förmånligt att ha en elbil eller laddhybrid som tjänstebil, bara någon tusenlapp i skatt i många fall. Men vid nyår tas den tillfälliga lagen bort. Ingen vet vad som ska hända, men det kan bli 500 kr högre skatt eller ännu mer per månad på klimatbonusbilar. Det gäller även bilar som köpts tidigare år. Dags för besked nu, Magdalena Andersson och Isabella Lövin!
Chockhöjd skatt på biodrivmedel:
Sveriges EU-undantag från skatten på biodrivmedel försvinner vid nyår. Det innebär om ingen förändring sker att en liter etanol kommer kosta över 20 kr litern och en liter HVO kommer att gå loss på 27 kr. 100 000-tals bilar, bussar och lastbilar körs i dag på miljöbränslet och ingen vet vad som kommer att ske eller vad som ska hända. Dags för besked nu Magdalena Andersson!
Fordonsindustrin och bilbranschen är Sveriges största branscher. Fordonsindustrin sysselsätter 160 000 svenskar. Bilbranschen ger ytterligare 40 000 arbetstillfällen. Och över 250 000 svenskar köper ny bil i år.
Att politikerna sätter så kortsiktiga villkor är inget annat än en skandal.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter