Chockdyr service för flera elbilar efter 4 år

När elbilarna lanserades sades det att servicekostnaden skulle bli lägre. Nu ser det ut att bli tvärtom, trots att varken oljebyte eller ny kamrem behövs. En enda service kan gå loss på 11068 kronor när elbilen blivit 4 år gammal, visar en jämförelse i Teknikens Värld.  

Ett av de starkaste argumenten för att byta till elbil är att underhållskostnaden är lägre. Bilen behöver varken motorolja, luftfilter eller oljefilter. Än mindre behövs en kamrem. Med färre rörliga komponenter är servicebehovet betydligt lägre. Tesla har till och med slopat den obligatoriska servicen. 

Men nu visar en ny jämförelse som Teknikens Värld har gjort att många elbilar kan vara dyrare att serva än bensinbilar, åtminstone innan kamremsbyte räknats in. En av de dyraste elbilarna är Renault MeganE E-tech som kostar 46 990 kronor att serva under 10 år. Bilen måste servas varje år eller var 1500:e mil för att garantin ska gälla. Servicen efter fyra år går loss på 8279 kronor.

Renault MeganE E-tech kostar över 50 000 kronor att serva under tio år. Efter fyra år kostar en enda service 8279 kronor.

Allra dyrast är den kinesiska elbilen MG Marvel R. Den måste servas varje år, eller var 2400:e mil, enligt Teknikens Värld kostar den 49 678 kronor i service under tio år. Det som verkligen sticker ut är dock den dyra fyraårsservicen: 11 178 kronor för en enda service. Om kunden inte servar hos MG försvinner den sjuåriga nybilsgarantin. 

– Kunden går inte miste om hela garantin, men om fel uppkommer i framtiden som kan härledas till sen eller missad service kommer fabriken inte att ersätta den reparationen, säger Emma Härnström, PR-ansvarig på MG till Teknikens Värld.

Teslas service är frivillig, men kostar 26 700 kronor under tio år om ägaren väljer att serva varje år. Den allra lägsta servicekostnaden har Volvos elbilar. Servicen är gratis de första tre åren och kostar sedan 2332 kronor vartannat år. Totalnotan för tio års underhåll stanar på 9328 kronor – mindre än en enda service hos MG.

Storsäljaren Volkswagen ID.4 kostar 36 986 kronor för tio år, den som köper en begagnat ID.4 bör ha i åtanke att en service efter fyra år respektive åtta år går loss på 8749 kronor enligt Teknikens Värld. 
Fotnot: Servicekostnaden för Renault Megane har justerats, efter att Renault hört av sig och uppgett att summan för 10 års service i Teknikens Värld var 4200 kr för hög.
LÄS MER: