Byggde egen elbil – hoppas på oändlig räckvidd

Drew Anger byggde en elbil som aldrig behöver laddas. Utrustad med nio solpaneler har bilen en otrolig räckvidd och kan komma upp i 45 km/h.
– Teoretiskt har bilen en oändlig räckvidd, säger Drew Anger. 

För ungefär ett år sedan byggde Drew Anger en elbil som såg ut som en gocart med tre solpaneler på sig. Han testade sedan hur lång dess räckvidd var och lyckades ta sig 92 km. En imponerande siffra för ett hemmabygge, men Anger nöjde sig inte där utan ville i stället ta sin idé till nästa nivå.
– Jag ska göra några modifikationer på min elbil för att lyckas uppnå en oändlig räckvidd, säger Drew Anger. 

Elbilen har två stycken 1500 W motorer och ett batteri med en kapacitet på 4000 Wh/h. Under en solig dag kan de tre solpanelerna ta in 450 W medan elbilen kör. Så för att utöka sin räckvidd var Anger tvungen att på något sätt sätta dit fler solpaneler. 

För att sedan räkna ut hur mycket Watt han var tvungen att tjäna in åkte han ut med elbilen för att se hur mycket motorerna brände. Då fick han se hur motorerna på ett vanligt väglag brände ungefär 1200 W. Alltså skulle han behöva solpaneler som skulle generera 1200 W eller mer för att uppnå en oändlig räckvidd.
– I stället för att modifiera bilens struktur kommer jag att bygga ett släp som har plats för flera solpaneler, säger Anger.  

Han inleder sedan bygget som han gör helt själv. När släpets grund är klart installerar han sex stycken solpaneler på det. Tillsammans med de tre solpanelerna som redan sitter på bilen ska de nu kunna generera 1575 W.
– Nu är det dags att undersöka hur långt vi kan ta oss, säger Drew Anger. 

På morgonen dagen efter ställer han ut sin elbil så att solpanelerna kan ladda upp elbilen. När den sedan är fulladdad ger han sig ut på vägarna. Vädret var perfekt utan ett moln på himlen med en strålande sol, vilket gör att bilen hela tiden genererar 1350 W. När han har kört 130 km är batteriet i stort sett fulladdat. 

Men ju senare det blev på dagen, desto svagare blev solenergin, vilket märktes av tydligt på elbilens batteri som hela tiden tappade kapacitet. Vid solnedgången då elbilen rullats 250 km stannade den till slut.
– Om du använder din tid korrekt är jag rätt säker på att du med lätthet skulle kunna uppnå 400 km, säger Drew Anger.
LÄS MER: