Den 7 juli i år hämtade Bosse Nilsson från Norrtälje ut en fabriksny BYD Atto 3 hos Hedin Bil i Akalla utanför Stockholm. Efter att ha kört en 14 år gammal Saab 9-3 såg Bosse fram emot att få köra en ny driftsäker elbil. Men efter bara några dagar upptäckte han att bilen var trasig.
– Nu har bilen stått 4 månader på verskstaden, säger han.
– Några dagar efter att jag hämtat ut bilen visade det sig att bilens AC var ur funktion trots att leveransprotokollet visar godkänt. Den 12 juli lämnade jag in den för reparation. Verkstaden bekräftade att det var “läckage” och beställde reservdelar och meddelade att bilen går att hämta “inom kort”, berättar Bosse.
Men det gick inte som planerat. Fyra månader senare står Bosses BYD Atto 3 kvar på verkstaden hos Hedin Bil i Akalla. Det senaste beskedet är från 20 oktober, då skulle reservdelar från Kina vara på väg. Men det verkar inte ha fungerat som planerat. Trots att Bosse inte kan använda sin bil betalar han avgift för privatleasing varje månad. Till en början hade han lånebil, men den fick han lämna tillbaka den nionde september.
– Nu har det gått nästan 4 månader och bilen står fortfarande på verkstaden och jag betalar leasingavgift för en bil som jag inte kan använda. Även om leveransprotokollet var godkänt lämnade Hedin ut en defekt bil. Det borde inte vara mitt problem att den fastnat i verkstaden. Jag har frågat om jag kan få ut BYD:en och köra den med trasig AC, det har Hedin Bil nekat, säger Bosse.
Familjen är beroende av bil, och har haft svårt att klara sig utan den nya elbilen. Som tur är hann Bosse Nilsson inte sälja sin gamla trotjänare, en Saab 9-3 från 2009. Men det är högst oklart om den gamla Saaben går att lita på i vinter. Men kanske är den trots allt mer driftsäker än den nya elbilen?
– Den börjar bli gammal och sliten, och fungerar bäst som en sommarbil. En anledning till bilbytet var att jag inte trodde den skulle fungera nu i vinter, säger Bosse.
Enligt Hedin beror den långa väntetiden på en miss på verkstaden.
– Det verkar ha skett en miss i orderhanteringen hos reservdelsdistributören och vi har brustit i uppföljningen av ärendet. Det är bara att beklaga att kunden har behövt vänta så lång tid. Nu ska nödvändig reservdel vara på plats på anläggningen vilken dag som helst så att bilen då kan åtgärdas, säger Magnus Matsson, kommunikationschef hos Hedin Bil.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter