Nevs fall släcker Saablågan för gott. Några av de uppsagda har jobbat på Saab i decennier.
– Jag började på Saab 1980, nu vet jag inte om det blir pensionering eller vad som händer, säger Per Krook.
Han var inne på sitt sjätte decennium på Stallbacka. Det är industriområdet där Saab en gång tillverkade sina bilar. Sedan elva år har det varit elbilstillverkaren Nevs som hållit till i lokalerna. Men i måndags fick de sista anställda veta att de var uppsagda.
– Det gäller alla 20 som har arbetat här och inklusive mig, sa vd Nina Selander i P4 Väst.
Personalen tog emot beskedet med fattning. En del av dem hade varit med tidigare. Den 19 december 2011 gick Saab i konkurs.
– Jag var på jobbet när det hände. Men då hade jag börjat arbeta på anläggningssidan med vatten, avlopp och sådant. Vi behövdes för att sköta verksamheten även under konkursen, sedan när Nevs tog över så fortsatte vi där, säger Per Krook.
Han har arbetat nästan ett helt liv i Saabfabriken. När Per kom dit var han mycket ung, nu funderar han på framtiden.
– Jag började på Saab 1980, då i måleriet, sedan fortsatte jag med underhåll och vidare inom organisationen, så jag har haft många befattningar.
Ingen blev särskilt överraskad när beskedet kom. Alla som jobbade på Nevs kände på sig att saker och ting var på väg att hända.
– Det var inte helt oväntat, jag tror vi kände på oss att de kunde komma. Nevs hade haft det jobbigt ett tag. Det har varit svajigt med ekonomin. Men annars har allt fungerat bra, jag har trivts väldigt bra på Nevs.
Till slut tröttnade ägarna, kinesiska Evergrande Group, på att den svenska elbilstillverkaren inte drog in några pengar.
– Nu vet jag inte vad som kommer att hända. Kanske går jag i pension, eller så händer det något spännande på området, för något måste komma där. Vi som jobbade på anläggningssidan har varit där länge och kan området väldigt bra.
Nevs vd Nina Selander har fått ta emot mycket kritik. En biltillverkare som inte säljer några bilar har svårt att överleva. I en intervju har hon berättat öppenhjärtigt om hur det varit att stå mitt i stormens öga.
– Det har blivit så att det påverkar hur jag blir som person och det har nästan förändrat mitt sätt att lita på mänskligheten, säger Nina Selander till Ttela.
Hon får stöd från sina anställda.
– Nina var en mycket bra chef, hon var alltid öppen och pratade med oss. Vi brydde oss om varandra på företaget och vi som jobbade där har bara gott att säga om henne, säger Per Krook.
För bara en vecka sedan visade Nevs upp sin prototyp Emily GT. En bil som tillverkats i åtta exemplar och ritats av den kända bildesignern Hirash Razaghi.
– Det var väldigt synd att det inte blev något av bilen. Det var lite av mitt livsverk och vi ritade den på fem eller sex månader, från papper till färdig plåt tog det bara åtta månader och vi var bara 15 personer som arbetade med den, säger han.
Vad som händer med Emily nu vet ingen.
– Jag hade hoppats på att den skulle komma ut på vägarna, säger Hirash Razaghi.
Han har tidigare också jobbat med Bugattis Chironmodell och även Lotus. Numera är han anställd på Volvo Lastvagnar.
Foto: Saab Car Museum
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.