BMW avslöjar överraskande en ny hemlig Goldfisch-prototyp med V16-motor. Bilen har gömts undan i 34 år, men nu får publiken se monstret. Under huven finns en 6,7-liters V16-motor som skulle krossa Mercedes i cylinderkriget.
För några dagar sedan visades den första BMW 767iL Goldfisch upp i Sverige. Den extrema BMW:n ställdes ut på Custom Motor Show på Elmiamässan i Jönköping. BMW:s prototyp med V16-motor blev så extrem att den måste ha gälar på karossen för att få kylning, då kylaren satt i bagaget. Därav namnet Goldfisch. Bilen gömdes undan i många år, men har nu varit känd i några år.
Men det finns ytterligare en Goldfisch som BMW har hållit hemlig i 34 år. Nu avslöjar BMW överraskande ytterligare en prototyp med V16-motor. Den här bilen är betydligt mindre extrem, saknar gälar och hade mycket väl kunnat gå i produktion. Till skillnad från den första manuella Goldfisch har den en femstegs automatlåda. Ända sedan bilen byggdes 1990 har den stått undangömd i BMW:s hemliga samlingar. Den har en mycket märklig kaross som ser ut som en ful blandning mellan E32- och E38-modellerna. Bilen visas upp just nu på Techno Classica-mässan i Essen.
Att BMW byggde två prototyper av Goldfisch V16 visar att projektet verkligen var på allvar. BMW lanserade sin V12-motor i 7-serien 1987 och fick snart veta att Mercedes skulle kontra med en ännu större V12-motor i sin S-klass. Det tänkta motdraget var en V16-motor på 6,7 liter som skulle ställa Mercedes schack matt. BMW tog helt enkelt sin V12:a och satte på ytterligare två cylindrar på varje bank. Motorn hade en toppeffekt på 350 hästkrafter vid 5000 varv per minut. Faktum var att Goldfisch-projektet läckte ut till Mercedes som i hemlighet tog fram en W16-motor på åtta liter och planerade en Mercedes 800 SEL.
Men även mitt i under det upptrissade cylinderkriget i början 1990-talet förstod BMW att en V16-motor var att gå för långt. Eller var det kanske det stora kylningsbehovet som fällde Goldfisch? Vi får nog aldrig veta säkert. Detta var i en helt annan tid än vi lever i nu.
Men snart får bilvärlden en ny V16-motor när Bugatti presenterar ersättaren till Chiron som idag har en W16-motor. V16-motorer är annars sällsynta. Senast det begav sig var i italienska superbilen Cizeta-Marauder V16T som hade en V16-motor som baserades på en dubblerad V8-motor från Lamborghini Urraco. Innan dess fanns det V16-motorer i Marmon och Cadillac på 1930-talet.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter