Miljardären och Bilia-toppen Mats Qviberg sågar elbilar. Qviberg är ordförande i Sveriges näst största bilhandelskedja som säljer 1000-tals elbilar.
– Idag stirrar sig många blinda på elbilar, men man glömmer att den teknologin är långt ifrån färdigutvecklad, skriver Mats Qviberg i en debattartikel.
Mats Qviberg är en av Sveriges rikaste män och är ordförande i bilåterförsäljaren Bilia. Företaget är Sveriges största Volvo-handlare och redovisade en vinst före skatt på 133 miljoner kronor för årets tredje kvartal. I ett debattinlägg i Dagens Indstri kritiserar Bilia-toppen elbilar och regeringens skrotbilspremie som infördes den 20:e augusti i år. Enligt honom är den “idiotisk”.
– Våra bensin- och dieselbilar blir bara bättre och om man inte såg skogen för alla träd är det uppenbart att vi kan hjälpa miljön om vi fokuserar på den basfaktan. Att köpa en elbil kostar flera hundra tusen kronor och de tiotusen kronor man eventuellt skulle kunna kvalificera sig till hjälper föga när det handlar om en så pass stor investering,skriver Qviberg i debattartikeln.
– De som dessutom kör runt med 15 år eller äldre gamla bensin- och dieselbilar kommer med största sannolikhet inte heller ha råd med en ny elbil. De kommer att föredra en bensin- eller dieseldriven bil av ekonomiska skäl när det är dags att byta bil och det är därför som man skulle kunna uppmuntra dessa att köpa nya, mer moderna och bensinsnåla bilar och därmed gynna den miljövänliga svenska fordonsindustrin, fortsätter han i debattartikeln.
Mats Qviberg påstår dessutom att när det blir riktigt kallt så fryser elbilarnas laddstationer. I sin debattartikel vill han i stället att regeringen ska införa en ny skrotpremie utan något krav på att man måste köpa en elbil.
– Om man skulle införa en generellt höjd skrotpremie för äldre bensin- och dieselbilar skulle man få det genomslag som regeringen vill uppnå. Dessutom skulle det hjälpa den svenska fordonsindustrin och få fler människor att vilja investera i nya bilar. Likaså skulle det kunna få bort ett stort antal bilvrak som står i den svenska naturen och inte minst stimulera ytterligare innovation när det kommer till just fordon, skriver Qviberg i debattartikeln.
Fakta regeringens skrotpremie:
Den 20:e augusti införde regeringen och klimatminister Romina Pourmokhtari sin nya skrotpremie.
Den som skrotar en besiktigad bensin- eller dieselbil får 10 000 kronor i bidrag till en elbil.
De första tre månaderna kom det bara in 209 ansökningar.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.