Bildspecial: BMW M3 Touring med 510 hk rymmer dina ICA-kassar

500 liter i bagaget och 510 hästkrafter under huven. Nya BMW M3 Touring är både snabbast runt Nürburgring och rymmer barnvagnar och ICA-kassar. 

En av årets mest efterlängtade bilnyheter är här. BMW visar upp kombiversionen av M3. Minst lika snabb som vanliga M3, men praktisk och rymlig med kombibagage. Audi RS4 Avant och Mercedes-AMG C63 kombi får nu stark konkurrens av den första M3 Touring någonsin. 

En av marknadens råaste kombibilar är här: BMW M3 Touring.

Utvecklingen har tagit flera år trots att bilen är baserad på BMW M3 Competition. Det innebär en treliters sexcylindrig motor med dubbelturbo på 510 hästkrafter och 650 Newtonmeter. M3 Touring går endast att få med åttastegad automatlåda. Bilen har M xDrive fyrhjulsdrift som går att koppla ur. Kombin gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder och har en elektroniskt begränsad toppfart på 280 km/h .

Kolfiberstolar matchar den tuffa utsidan. Bilen har redan slagit varvrekord på Nürburgring.

M3 Touring har redan innan lanseringen slagit banrekord för kombibilar på Nürburgring Nordschleife med 7:36.06. En del av hemligheten bakom bilens snabbhet på bana är en sportfjädring och en Active M-differntial. Den sägs vara extra uppstegad i bak. Bilen har 19- och 20-tums hjul med prestandadäck. Bromsarna är förstås grövre än på vanliga 3-seriebilar, och kolkeramiska bromsar finns som extra utrustning.  

Uppstyvad fjädring och grövre bromsar. Kolkeramiska skivor finns som tillval.

Bilens stora fördel är förstås att den kombinerar sportbilsprestanda med vardagspraktikalitet. Den som fäller baksätet kan lasta 1500 liter. Bilköparna har visat sig älska denna kombination. Dessutom har BMW fått till designen på ett perfekt sätt, bilen har en snygg stance och läckra proportionen. Breddningen av bakdelen gör sig extra bra på Touringmodellen. Bilen går inte att få med kolfibertak, det är istället i aluminium.