Rolls-Royce avslöjar sin första elbil någonsin. Spectre blir en ultralyxig kupé som väger in på 2975 kg. Räckvidden blir pinsamma 52 mil trots en prislapp på fem miljoner kronor.
Överraskande nog drog Rolls-Royce täcket av sin nya elbil Spectre redan nu. Kanske ville de kontra snabbt på konkurrenten Cadillac Celestiq som visades inatt.
Rolls-Royce Spectre är en lyxkupé för fyra åkande. Bilen har ett axelavstånd på hela 321 centimeter vilket borgar för otroligt stora utrymmen. Den blir en av marknadens absolut tyngsta elbilar med 2975 kg.
Batteripaketet väger 700 kg och är på över 100 kWh. Ändå får bilen en pinsamt kort räckvidd, bara 52 mil. Vem vill köpa en Rolls-Royce och ladda ur före vanliga familjebilar eller bli totalt frånåkt av Mercedes EQS? Inte heller drivlinan imponerar speciellt mycket på kräsna elbilskunder. Effekten är blygsamma 585 hästkrafter och bilen blir inte snabbare än 4,5 sekunder upp till 100 km/h.
Men prestanda och räckvidd är kanske inte allt bland de förmögna köparna. Enligt Rolls-Royce ska det vara den bekvämaste bilen någonsin tack vare luftfjädring, adaptiva dämpare och fyrhjulsstyrning.
Men de finesserna kan du få på betydligt billigare bilar. Även nya Polestar 3 och kommande Volvo EX90 har luftfjädring och adaptiva dämpare. Och klarar sig den konservativa Rolls-Roycen mot den avantgardistiska Cadillac Celestiq?
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter