BILD-EXTRA: Aston Martin klara med nya James Bond-bilen

Aston Martin har byggt klart den första exakta kopia av James Bonds legendariska DB5:a från Goldfinger.
Bilen är komplett med röksystem, roterande nummerplåtar och katapultlucka för taket.  Samtliga 25 bilar som kostar 40 miljoner kronor per styck är sålda. 

Se filmen om den återskapade Bond-bilen här.

Aston Martin kämpar för sin överlevnad, men nu kommer goda nyheter som både kan stärka varumärket och ekonomin. Aston har sålt slut på hela den nya upplagan av James Bond-bilar för totalt en miljard kronor. 

För 56 år sedan byggdes den första Aston Martin DB5 Goldfinger Continuation till filmen ”Goldfinger”. För att fira premiären av den 25:e Bondfilmen ”No Time to Die” släpper Aston Martin nu en serie på 25 nyskapade jubileumsbilar av James Bonds ikoniska DB5:an.

[Best_Wordpress_Gallery id=”86″ gal_title=”James Bond Aston Martin DB5″]

Den första bilen är nu färdig och Aston Martin är mycket stolta över att kunna visa upp 007:s återskapade bil. Den är komplett med nästan alla finesser som agenten använde i filmen. Vad sägs om roterande nummerskyltar, oljesprutor, röksystem, maskingeväratrapp och uppfällbart skottskydd för bakfönstret? Den enda finess som inte riktigt är som i filmen är katapultstolen. Det finns en avtagbar takpanel, men stolen går inte att skjuta ut, och tur är väl det. 

Interiört sett är bilen en ganska exakt kopia av filmbilen. Det finns ett öppningsbart armstöd med alla knappar till bilens finesser och vapen. En radarskärm i mittkonsolen, en vapenhållare under sätet och en telefon i dörren. Det har gått åt mer än 4500 timmar för att konstruera bilen. 

Under huven hittar du en rak sexcylindrig motor på 4,0 liter, precis som det anstår en klassisk Aston Martin. Motorn har 290 hk och är kopplad till en femväxlad manuell låda. Köregenskaperna ska vara underbara, men bilen är tyvärr inte laglig att köra på allmän väg. Så för 40 miljoner är det en väldigt dyr leksak du får köra på bana, inom inhägnat område, eller helt enkelt bara ställa upp och beundra.

– Att få se den första kundbilen färdig, och inse att det här  är den första nya DB5 som vi har byggt på mer än ett halvt sekel, är verkligen ett speciellt ögonblick, säger Paul Spiers, chef för Aston Martin Works.

Den som har hjäpt Aston Martin med framtagandet av bilen är ingen mindre än Chris Corbould som tagit fram alla Bond-bilar sedan ”Älskade Spion” på 1970-talet. Det enda undantaget är Octopussy där James Bond körde en Lotus som kunde förvandlas till ubåt. 

Aston Martin har sålt hela upplagan på 25 bilar för det facila priset 40 miljoner stycket. Kundleveranserna kommer att pågå under hela året.