Här är bilarna som har mest och minst fel. Lexus tar tillbaka förstaplatsen, Volvo klättrar rejält och Tesla kör om Ford och Audi i botten.
Amerikanska JD Power har mätt hur pålitliga bilar från 2020 varit under de tre första åren. De har undersökt hur 30 000 bilägare upplevt bilen när det kommer till kvalitet, klagomål och reparationer. Ju lägre poäng desto mer pålitlig och problemfri är bilen.
Efter att tillfälligt ha tappat topplaceringen återtar Lexus förstaplatsen med med 133 fel per 100 bilar, vilket är 28 procent bättre än genomsnittsbilens 186 fel. Genesis, som ännu inte säljs i Sverige, tar andraplatsen. Kia tar tredjeplatsen med 152 fel och blir bästa massmarknadsmärke enligt JD Power.
Pålitligheten har ökat både hos premium- och massmarknadsmärken, men premiumbilarna krånglar något mer än de gjorde i fjolårets mätning, det beror på att de fått mer nya finesser som inte är helt beprövade.
– Det är typiskt inom bilindustrin att rulla ut koncept och funktioner genom att sätta dem i premiumfordon först, säger Frank Hanley, ansvarig för JD Powers bilundersökningar.
Enligt undersökningen är det bilarnas infotainmentsystem som krånglar mest. Många förare rapporterar fel på röstigenkänning, Apple CarPlay och Android Auto-anslutning, inbyggda Bluetooth-system och pekskärmar. Totalt har infotainmentsystem 50 problem per 100 bilar, nästan dubbelt så många som exteriören, den näst högsta kategorin.
Toyota C-HR och Lexus RX delade förstaplatsen som de mest pålitliga bilmodellerna, med 111 problem per 100 bilar. JD Power vill inte släppa någon lista på de minst pålitliga modellerna.
Volvo har under flera år legat relativt långt ner i JD Powers mätningar, men tar i år några kliv uppåt och har minskat antalet fel per bil från 256 till 215. Volvo S60 och Volvo XC90 hör till de tre mest pålitliga bilmodellerna i sina kategorier. Tesla är officiellt sett inte med i mätningen, men hamnar i slutet av listan, men lämnar märken som Audi, Ford och Land Rover bakom sig.
Så pålitliga är bilmärkena enligt JD Power Antal fel per 100 bilar, genomsnittet är 186 Lexus: 133 Genesis: 144 Kia: 152 Buick: 159 Chevrolet: 162 Mitsubishi: 167 Toyota: 168 Hyundai: 170 Mini: 170 Nissan: 170 Dodge: 172 Cadillac: 173 Mazda: 174 GMC: 175 BMW: 184 Ram: 189 Jeep: 196 Honda: 205 Infiniti: 205 Porsche: 208 Acura: 211 Subaru: 214 Volvo: 215 Volkswagen: 216 Chrysler: 226 Jaguar: 229 Mercedes-Benz: 240 Tesla 242 (inofficiellt) Ford: 249 Audi: 252 Lincoln: 259 Land Rover: 273
Vilken är den mest pålitliga bilmodellen? Kompakt bil: Kia Forte, följt av Toyota Corolla och Hyundai Elantra. Kompakt premiumbil: BMW 4-serie, följt av Volvo S60 och BMW 3-serie. Kompakt sportig bil: Mini Cooper. Mellanstor bil: Kia Optima, följt av Chevrolet Malibu och Ford Fusion. Kompakt SUV: Kia Sportage, följt av Buick Envision och Jeep Cherokee. Kompakt premium-SUV: Lexus NX, följt av Cadillac XT4 och BMW X3. Stor SUV : Chevrolet Tahoe, följt av GMC Yukon. Mellanstor SUV: Chevrolet Blazer, följt av Hyundai Santa Fe och Ford Edge. Mellanstor premium-SUV: Lexus RX, följt av Lexus GX. Liten SUV: Toyota C-HR, följt av Buick Encore och Chevrolet Trax. Liten premium-SUV: BMW X2, följt av Mercedes-Benz GLA och BMW X1. Övre medelstor SUV: Toyota Highlander, följt av Kia Sorento och Toyota 4Runner. Övre mellanstorlek premium-SUV: BMW X5, följt av Cadillac XT6 och Volvo XC90. Stor tung pickup: Chevrolet Silverado HD. Stor lätt pickup: GMC Sierra, följt av Toyota Tundra. Mellanstor pickup: Toyota Tacoma, följt av Chevrolet Colorado. Minivan: Toyota Sienna, följt av Kia Sedona.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter