Den tornadoröda Audi ur-Quattron glömdes bort och blev stående på pallbockar i 26 år.
Bilen kommer att kräva en total renovering innan den kan användas igen.
Nu har renoveringsobjektet sålts för en jättesumma.
Legendariska rallybilen Audi Quattro fyller 40 år i år. Bilen förändrade både rallyvärlden och Audi när den lanserades 1980.
På den tiden var det nästan bara lastbilar och jeepar som hade fyrhjulsdrift. Men demoningenjören Ferdinand Piëch fick idén om att testa fyrhjulsdrift efter att ha provkört en Jensen Intercepter och en senare resa i en Volkswagen Iltis. Ingenjörerna byggde om en Audi 80 till fyrhjulsdrift och med en ny kupékaross så var ikonen född.
Bilen fick Audis legendariska skönsjungande raka femma på 2,1 liter ackompanjerad av ett rejält turboaggregat signerat KKK. Ljuv musik under huven uppstod. Från början var rallyvärlden skeptisk till den fyrhjulsdrivna bilen, men de fick snart ompröva sin förutfattade mening. 1984 blev Stig Blomqvist rallyvärldsmästare i Audi Quattro.
– Bilen var något helt nytt för rallysporten, det var en fantastisk tid för mig, att få chansen att köra en sådan bil.Det var något helt nytt för rallysporten. Alla trodde det var en seg jeep, men den var betydligt snabbare än de fram- och bakhjulsdrivna bilarna både på snö och is. Många inom rallysporten blev chockade att den var så snabb, berättar Stig Blomqvist.
I dag är Audi ur-Quattro en eftertraktad samlarbil som ofta kostar 500 000 kr eller mer. Nyligen såldes en av världens risigaste och mest misskötta Audi Quattro på auktionen – trots det blev bilen inte billig. Bilen uppgavs vara i uselt skick, och motorn hade inte startats sedan 1994.
Den tornadoröda Audin från 1985 ställdes på pallbockar för 26 år sedan, år 1994, och där stod bilen fram tills helt nyligen. Den servades senast i början av 1990-talet. Quattron är täckt av damm och spindelväv men mögelsporerna verkar inte ha angripit tyginredningen i den 35 år gamla bilen alltför svårt. Men tidens tand kan inte dölja vilken läcker sportvagn Audi Quattro är. Bilderna visar en oemotståndlig bedagad skönhet. Med på köpet följer ett kassettband med Genesis: We Can’t Dance, från 1991. Bara att stoppa in i bandspelaren och njuta av Phil Collins stämma när du bytt batteri.
Auktionsförättarna hade trott att Quattron skulle gå för under 100 000 kr, men priset blev 193 000 kr. Dyrt för en bil med bucklor och skavanker på karossen, något möglig inredning och 28 000 mil på mätaren. Det positiva är att bilen inte har någon större rost och att Audis femmor är kända för sin stryktålighet.
Den aktuella bilen är byggd 1985 och har 200 hästkrafter från 2,1-litersfemman. När motorn var i sin fulla kraf var ccelerationen snabba 7,1 sekunder upp till 100 km/h. Toppfarten är 220 km/h.
Bara 11 452 bilar byggdes mellan 1980 och 1991 men de kom för alltid att förändra historien både för rally och Audi. I dag är var och varannan bil fyrhjulsdriven, tack vare Audi Quattro.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter