Audi-kampen i 610 hästkrafter: R8 mot TT RS-R

Lika många hästkrafter och samma tillverkare. Men vilken Audi är snabbast på 400 meter?
– Det blev väldigt, väldigt jämnt, säger Mat Watson. 
Se det blöta racet – och hör bilarnas underbara ljud.

Hur kan en bilentusiast roa sig när regnet öser ner en sommardag och då man i coronatider dessutom ska hålla social distansering?
Man gör som Mat Watson på Carwow: lånar två riktigt starka Audi och kör ett drag race på en övergiven flygplats.
Och han fick tag på jämnstarka syskon, båda med 610 hästkrafter. Båda bilarna kostar dessutom ungefär lika mycket med alla tillval, närmare 1,3 miljoner kr.

• TT RS-R som Audi har beskrivit som “en atlet på toppen av sin karriär”. Motorn i denna atlet är densamma som förut, nämligen prisbelönta, femcylindriga 2.5 TFSI på 400 hästar, vilken har vunnit Årets Motor nio gånger i rad. 
Det här exemplaret har däremot tunats av ABT och har nu 610 hästkrafter.

• R8 med en 5.1 liters mittmonterad V10-motor och ett vridmoment på 560 Nm. Vikt: 1650 kilo.
Ursprungligen hade R8 en V8-motor på 4,2 liter och 420 hk, men 2008 kompletterades V8:an med en effektstarkare 5.2 l V10 från Lamborghini Gallardo på 525 hk och 530 Nm. 
Men även det här exemplaret har fått extra hästkrafter.

Mat Watson valde att ratta Audi TT med ett påkostat avgassystem som verkar höras över halva England:
– Det låter som om ett krig pågår där bak, utropar han. Det är otroligt att en femcylindrig motor kan låta så här!
Det visar sig att R8:an också har ett grymt ljud, om inte ännu värre.

Och racen? Ja, även här var det svårt att skilja bilarna åt. Från stående start vann bilarna varsitt race och det verkar som att underlaget hade viss betydelse:
– Den som fick köra på den mindre blöta delen vann, med knapp marginal, konstaterar Mat Watson.
Men på rullande start accelererade R8:an förbi TT och en frustrerad Mat Watson.