Anders: ”Jag fick böta 1,5 milj för fortkörning”

Svensk polis vill ha inkomstbaserade fortkörningsböter. Men den finlandssvenska affärsmannen Anders Wiklöf som har slagit rekord i böter manar till lugn.
– Jag fick 1,5 miljoner i fortkörningsböter och nästan en miljon när jag råkade köra mot rött, säger han till Carup.se.

Förra sommaren var Anders Wiklöf på en trevlig utomhuskonsert. Det var Robert Wells som spelade och efter det trevliga balunset tog han sin Bentley hem för att hålla kväll.
– Jag kom på en 70-väg som gick över till en 50-sträcka. Jag tänkte inte så mycket på att hastigheten ändras och det var tomt på andra bilar. Men där stod en polisbil gömd. Jag kunde inget annat än att stanna, säger han till Carup.se.

Poliserna var bestämda och skrev ut böter. Däremot klarade Anders körkortet, han hade några kilometer till godo.
– För det här fick jag 1,5 miljoner kronor i böter. Det skulle inte vara något problem om jag visste att pengarna gick till sjukvård och omsorg, men nu vet man inte var de hamnar, säger Wiklöf.

Anders Wiklöfs faiblesse för lyxiga och snabba Bentleys har blivit dyrköpt.

I Sverige har polisen på flera håll fört fram det finska systemet som ett föredöme. Våra östra goda grannar baserar fortkörningsböter efter inkomst. Därför fick den stenrika magnaten från Åland rekordhöga böter.
– Jag tycker faktiskt att det borde vara lite rim och reson. En halv miljon kronor hade varit lagom i böter. Nu åkte jag fast två gånger förra året och betalade över två miljoner kronor i böter, säger Wiklöf.

Han erkände utan omsvep. Även om Anders Wiklöf har rykte om sig att vara lite av en fartälskare, är han ändå en gentleman.
– Jag brukar säga att om man inte kan ljuga riktigt bra, ska man tala sanning, säger Wiklöf.

Nyligen hörde han om en svensk kändis som blivit stoppad av polisen. I det svenska systemet är det lika för alla, oavsett hur många sidor bankboken har.
– Jag läste i tidningen om skådespelaren Ulf Brunnberg, han var irriterad över att ha drabbats av 4000 kronor i böter. Men jag fick för höga farao hela två miljoner kronor, så då ska jag väl klaga ännu mer, säger han.

Anders Wiklöf är ett av de tyngsta namnen på Åland. En finansman av den gamla stammen, som promenerar fritt bland folk med hunden. Ett av de tyngsta pjäserna i hans finansportfölj är den gamla och ansedda Ålandsbanken. Samtidigt är han van vid att ha med polisen att göra. Även en rödljuskörning förra året blev kostsam.
– Det är tre gånger som jag fått böter av polisen. Detta var också förra året, jag hade lunch och kom till en korsning med rödljus, det var bilar överallt och jag råkade köra mot rött. Då blev det nästan en miljon kronor i böter, säger Wiklöf.

Att köra bil på Åland kan bli dyrt. Anders Wiklöf fick betala över två miljoner kronor i böter ifjol.

Han klagar inte över att ha fått böter. Inte heller avråder Anders Wiklöf Sverige från att anamma det finska systemet. Men han tycker att vi borde ha gränser.
– Egentligen har jag inget emot att jag fick böter. Men det borde finnas ett tak och om man ska införa samma system i Sverige så tror jag att det är en bra idé. Om man har många företag och gör bra affärer här i Finland kan böterna rusa iväg något alldeles otroligt, säger han.

Enligt finansmannen behöver den finska lagstiftningen över hastighetsböter regleras och ses i förhållande till andra brott.
– Man kan skada människor väldigt illa och få mindre böter än vad jag fick när jag körde för fort på en väg där det inte var någon fara. Om det däremot skulle vara utanför en skola och det var fara för liv och lem, då är det en annan sak, säger Wiklöf.

Han är noga med att inte uppstå som en martyr för ett orättvist system. Den här ålänningen uppmanar alla att följa lagen.
– Ni får inte tro att jag klagar, för det gör jag inte. Men sedan tycker jag att det är viktigt att vi följer lagarna. Jag har ingen ambition att stifta egna lagar, utan rättar mig efter dem som finns och gör man fel får man ta det, säger Wiklöf.

Fortkörningsböterna har gett honom ett eko och rubriker över hela världen. Det visade sig när Anders Wiklöf skulle resa till England.
– Jag kom till London och de ville ha min autograf. Det visade sig nämligen att de läst om mig i tidningen som världsrekordhållare i fortkörningsböter, säger Wiklöf.
LÄS MER: