Affären sprack – använder Nevs elbil olovligt

Affären mellan Nevs och EV Electra har spruckit. Ändå fortsätter EV Electra och grundaren Jihad Mohammad att olovligen använda bilen i sin marknadsföring. Efter att DI ställt frågor ändras namnet på Nevs Emily GT till Gaza GT.
Det är bara utsidan som i stort sett är densamma, uppger Jihad Mohammad för DI.se.

Försäljningen av det svenska elbilsprojektet Nevs Emily GT till det libanesiska bolaget EV Electra höll bara i sex månader. Trots flera löften om en snabb produktionsstart valde Nevs att riva avtalet. Vd:n Nina Selander uppgav då att EV Electra och vd:n Jihad Mohammad inte uppfyllt sin del av avtalet. 

Nu visar det sig att EV Electra och Jihad Mohammad olovligt fortsätter att använda material om den svenska elbilen Emily GT som designades och utvecklades hos Saabs tidigare fabrik i Trollhättan. På hemsidan visas rörliga bilder på bilen som nu bytt namn till Gaza GT, avslöjar DI.se.  De fortsätter också att ta emot reservationer på bilen och söka investerare och skriver att tillverkning ska starta. 
– Vi har vänligen bett honom om att plocka bort alla bilder på hemsidan, säger Nevs vd Nina Selander till DI.se.

I december 2023 sålde Nevs och vd Nina Selander den svenske elbilen till EV Electra och Jihad Mohammad. Trots att affären spruckit fortsätter EV Electra att använda elbilen. Pressbild: ecarExpo.
Nevs Emily GT är en elbil med hjulmotorer som utvecklats i Saabs gamla fabrik i Trollhättan.

Efter att tidningen börjat ställa frågor till EV Electra om Emily GT bytte företaget namn på elbilen till Gaza GT. Trots att avtalet inte fullföljts och EV Electra fått rättigheter till bilen hävdar Jihad Mohammad att bilen som visas på bilder inte är Nevs bil. 
– Nina har ingen rätt att fråga. Och den bil som syns på bilderna är inte ens deras. Det är bara utsidan som i stort sett är densamma. Inte samma drivlina och batterier, skriver Jihad Mohammad i ett sms till Dagens Industri. 

Enligt Nevs har dock inte Jihad Mohammad fått tillgång till några konstruktionsritningar på bilen. Samtliga prototyper finns i Trollhättan och Jihad Mohammad har ingen av de bilarna. Det är inte första gången Jihad Mohammad har anklagats för att tagit över en bilmodell han inte har rättigheterna till. Han ska tidigare ha använt den kinesiska elbilen Skywell ET5 på liknande sätt.
LÄS MER: