Stor oro för skattechock på laddhybrider – nya reglerna

Många är oroliga över skattechock på laddhybrider och stor förvirring råder I Sverige. Men trots nya regler smiter många bilar fortfarande under skattegränsen. 
– Inte ens Volvohandlaren hade en aning om detta, skriver en läsare. 

Fordonsskatten baseras på hur mycket koldioxid en bil släpper ut. Laddhybrider har länge haft en låg skatt. Men nu har EU räknat om formeln. De tidigare miljöhjältarna har avslöjats med att släppa ut mer än man trodde.
– Det stämmer att reglerna ändras eftersom man har kommit fram till att de går mer på fossila drivmedel än man tidigare trodde, säger Jonny Geidne på Transportstyrelsen. 

Ändringen av skatteregler för laddhybrider har gjort många oroliga och bilhandeln står ofta svarslös. En av våra läsare hade varit hos en Volvohandlare. 
– Jag undrar hur mycket skatten ändras för en Volvo XC60 laddhybrid som är tillverkad i juni 2025 ändras. Inte ens Volvohandlaren vet något om detta, undrar vår läsare. 

Sveriges mest sålda bilmodell är laddhybriden Volvo XC60. Den ser ut att klara sig från höjd skatt trots nya regler. Enligt Volvos hemsida släpper även den nya modellen ut 22 gram CO2/km, tack vare ett typgodkännande före 1 januari 2025. Foto: Volvo Cars
Äldre laddhybrider som Volkswagen Passat GTE får behålla sitt gamla låga utsläppsvärde. Det blir ingen retroaktivt skattesmäll, utan lagt kort ligger. Foto: Volkswagen

Vi frågar Transportstyrelsens expert Per Öhlund om han kan svara på frågan. Reglerna är väldigt komplicerade. Om bilhandlaren inte kan svara bör du vända dig direkt till generalagenten. Du måste utgå från bilens koldioxidutsläpp. Släpper bilen ut mindre än 75 gram per km slipper den skatt. Ligger utsläppen över det kan du beräkna skatten här. Volvo Cars anger på sin hemsida att nya Volvo XC60 T6 släpper ut 22 gram, så den ska klara sig från höjd skatt.
– Det är inte säkert att bilhandlarna kan säga vilken skatt det blir. De får vända sig till tillverkaren som ska ha de uppgifterna, säger Per Öhlund. 

Han har själv varit med i arbetet med att ta fram den nya formeln. Hur mycket högre koldioxidutsläppet blir med den nya beräkningen varierar från modell till modell och går inte svara generellt på.
– Det beror på hur mycket koldioxid det släpps ut. Det ska finnas i tillverkarens handlingar. Sedan räknar man ut det med hjälp av en formel, det finns en räknare på vår webbplats, säger han.

För nya bilar som är typgodkända före 1 januari 2025 gäller den gamla formeln för att räkna ut koldioxidutsläppen fortfarande. Fram till 1 januari 2026 får biltillverkarna använda sig av den formeln. Därefter måste de räkna fram nya värdet för alla bilar som säljs.

Men det har visat sig att de flesta laddhybrider fortfarande klarar sig under gränsen på 75 gram koldioxid per km och fortfarande bara får 360 kronor i årsskatt. Men efter 1 januari 2027 sker ytterligare en skärpning – då räknas formeln om igen och då kan många nya laddhybrider drabbas av högre fordonsskatt. Men inte ens Transportstyrelsens egen expert kan idag ge exakta besked hur det slår.

Många som äger en laddhybrid är rädda för att få högre skatt. Men experten lugnar dem. De kan lugnt köra vidare på sina glädjekalkyler från förr. Bilar som är tagna i trafik får behålla sina låga koldioxidutsläpp på papperet och slipper skattechock. 
– Det här kommer inte att drabba retroaktivt, för de som har en laddhybrid som är tillverkad före reglerna träder i kraft och kommer att kunna köra vidare med samma skattesats. 

Tidigare hade man en lite väl optimistisk syn på hur mycket koldioxid som de släppte ut, nu har det justerats mot verkligheten, säger Per Öhlund. Om du ska köpa en laddhybrid måste du vara uppmärksam. 
– Men om en tillverkare har en bil som är typgodkänd innan reglerna börjar gälla och ska fortsätta tillverka den behöver man göra om mätningarna, säger Per Öhlund. 

Det här ställer till det i bilhandeln. Två bilar av samma modell kan ha olika skatteregler. Det är något som handeln behöver tänka på.
– En och samma modell kan ha två typgodkännande. Det innebär att handlarna kan ha två likadana bilar bredvid varandra även om det är olika skatter på dem, säger Per Öhlund.

Experten tycker själv att det är klart som korvspad. Men för de flesta andra är det rena rama armeniska. 
– När bilen byggs räknar de ut koldioxidvärdet, de baserar det på en rad olika faktorer, däribland vikt och däck. Hur mycket skatt det blir beror på hur mycket koldioxid den släpper ut. 
LÄS MER: