Polisen ryter till mot cykelmarodörerna. Bryter mot reglerna trots att polisen stod mitt i gatan.
– Trots att jag som polis stod i korsningen cyklade många ändå rakt ut. Prata om detta även hemma med era skolungdomar så att inte fler trafikolyckor sker, skriver Ida från Skaraborgspolisen.
Hon och kollegerna arbetade vid ett övergångsställe i Lidköping. Poliserna slogs över hur folk cyklade. Trots att polisen fanns synlig omkring dem verkade cyklisterna helst strunta i alla trafikregler. Deras inlägg på Facebook fick enorm spridning och 37 000 gilla-markeringar.
– I morse befann vi oss vid Rudenschöldsgatan/Esplanaden i Lidköping med anledning av en trafikolycka. I väntan på bärgare kliver jag ut och övervakar övergångsstället då jag noterar att cyklister cyklar rakt ut framför bilarna, skriver Ida.
Hon får medhåll av den kända trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
– På ett obevakat övergångsställe måste bilister och alla som kommer på den korsande vägen väja. Men då ska cyklisten gå av och leda cykeln för att väjningsplikten egentligen ska gälla. Det är inte förbjudet, men inte tänkt att de ska cykla där, inte supertydligt vem som har rätt och fel.

Övergångsställena är en komplicerad gråzon och en plats där det inträffar många olyckor.
– Det är inte förbjudet att cykla på övergångsställena, men heller inte tänkt att man ska cykla där. Sedan är det heller inte helt supertydligt vad som gäller. Om det sker en olycka och man ska ta fram vem som har rätt eller fel kan försäkringsbolaget hänvisa till att man cyklade över och då måste lämna företräde, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Trots att lagen är tydlig så är det många cyklister som ger sig själva samma friheter och rättigheter som gående.
– Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående – alltså att bilisterna ska lämna företräde. Men om du cyklar över övergångsstället har du alltid väjningsplikt mot både gående och fordon på vägen, skriver Ida.
Cyklisterna ska lämna företräde vid ett övergångsställe. Enligt lagen är det deras skyldighet.
– Om cyklisten hoppar av cykeln och leder den över så gäller samma regler som för fotgängare. Då måste de som kommer på den korsande vägen väja för dem, skriver Ida.
Relationen mellan cyklister och bilister är långt ifrån friktionsfri i våra städer. Allra helst på mornar och eftermiddag när folk är på väg till och från jobbet och skolan.
– Det finns många kloka och duktiga cyklister och det är bra för folkhälsan. Men så finns det givetvis de som alltid försöker sätta personligt rekord, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.